Kapat

Satır aralarını da okuyabilmek istemez misiniz?

 Satır aralarını da okuyabilmek istemez misiniz?

Toplum olarak okumayı pek sevdiğimiz söylenemez, okuyunca da konunun ana başlıklarına bakar geçeriz; biraz daha meraklı olanlarımız alt satırlara da bakarken; çok az bir kısım ise verilen bilginin doğruluğunu teyit etmek için çalışma yapar. .

Selçuk Şağban

Toplum olarak okumayı pek sevdiğimiz söylenemez, okuyunca da konunun ana başlıklarına bakar geçeriz; biraz daha meraklı olanlarımız alt satırlara da bakarken; çok az bir kısım ise verilen bilginin doğruluğunu teyit etmek için çalışma yapar. Ama çoğu kez satır aralarını ya dikkate almaz veya anlamlandıramayız. Bugün özellikle ihracat ile ilgili bazı satır aralarına ve satır aralarının önemine vurgu yapmak istedim;

Türkiye’de 90.617 firma İhracatçı Birlikleri üyesi, üye olmadan ihracat yapmak 5910 Sayılı Kanun gereği mümkün değil; ama üye olmanız fiziken ihracat yaptığınız anlamına da gelmemektedir! Biz nitelik değil, nicelik seven bir toplumuz. İşte bu firmaların bazılarının  2019 yılında yaptığı ihracat 165,9 milyar dolardır. 2020 hedefi 190 milyar dolardır. Toplam ihracat yapılan ülke sayısı 204’dür. Bu sizlere yansıtılan temel verilerdir. Bunlar ana başlıklardır. Peki bu veriler başka neler anlatıyor, hep beraber aşağıdaki tabloya bakalım; Türkiye’nin en fazla ihracat yaptığı ilk 20 ülkenin toplam ihracat içindeki payı 65,24% ve 108.2 milyar dolardır. Bir başka ifade ile kalan 184 ülkeye yapılan toplam ihracat, toplam ihracatın yaklaşık yüzde 35’i olup sadece 57.7 milyar dolardır. İkinci veriyi herhangi bir yerde göremezsiniz. Yani 204 ülkeye ihracat yapabilen Türkiye’nin aslında en fazla ihracat yaptığı ilk 20 ülkeye ihracatı, toplam ihracatımızın % 65 – 69 bandındadır. 2010 yılında buyana bu oran bu aralıkta gidip gelmektedir. Bu veri satır arasıdır.

 

2019 YILI İHRACATIMIZDA İLK 20 ÜLKE (1.000 $)

 

ÜLKE

KÜMÜLATİF

% PAY

 

1.

ALMANYA

14.957.542,59

9,01

 

2.

BİRLEŞİK KRALLIK

10.748.549,90

6,48

 

3.

İTALYA

9.212.514,65

5,55

 

4.

ABD

7.892.896,84

4,76

 

5.

İSPANYA

7.703.805,04

4,64

 

6.

IRAK

7.683.620,62

4,63

 

7.

FRANSA

7.587.802,16

4,57

 

8.

HOLLANDA

5.368.903,89

3,24

 

9.

İSRAİL

4.352.862,62

2,62

 

10.

RUSYA FEDERASYONU

3.874.386,19

2,33

 

11.

ROMANYA

3.868.199,11

2,33

 

12.

POLONYA

3.321.273,65

2,00

 

13.

MISIR

3.296.312,01

1,99

 

14.

BELÇİKA

3.229.942,42

1,95

 

15.

SUUDİ ARABİSTAN

3.103.649,42

1,87

 

16.

ÇİN

2.583.000,54

1,56

 

17.

BULGARİSTAN

2.518.023,09

1,52

 

18.

BAE

2.426.213,32

1,46

 

19.

İRAN

2.306.525,68

1,39

 

20.

FAS

2.239.255,53

1,35

 

 

İlk 20 Ülke Toplam

108.275.279

65,24

 

 

Genel Toplam

(Kaynak Türkiye İhracatçılar Meclisi)

165.959.755

100,00

 

Bir satır arası daha paylaşalım, 204 ülkeye mal satabilen Türkiye, dünyanın tercihidir. Bu ifade çok doğru bir ifadedir. Türkiye fasoncu yapısı, baş altı fiyat verebilme tercihi ve her geçen yıl ucuzlayan birim ihraç sayesinde herhangi bir ülke pazarına girebilmektedir. Gelelim buradaki satır arasına; Markalaşmamakta ısrarcı ve baş altı fiyat ile piyasaya giren ülkemiz ürünlerinin pazarda tutunma süresi 3 yılın altındadır. Başka bir ülkenin fason üreticisi veya aynı ürün grubundaki markalaşmış firmalara karşı ülkemiz ihracatçısı çoğu zaman direnç gösterememektedir. Pazara girebilmek önemlidir ama pazarda kalıcı olmak çok daha değerlidir.

Bu satır aralarını ilerleyen dönemdeki yazılarımda ara ara yazmaya çalışacağım; sizlerden ricam verileri geçmiş ile karşılaştırarak değerlendirmeniz, bir veriyi birden fazla kaynaktan karşılaştırmanız ve mutlaka veriye ulaşıncaya kadar gayret göstermenizdir. Bunları yapmanız durumunda satır aralarının görünür hale geldiğini memnuniyetle müşahede edeceksiniz.

 

Pandemi sürecinde yaşanan sıkıntıları bir nebze olsun üzerimden atmak için bu hafta tatile çıkacağımdan, yazılarıma bir süreliğine ara vereceğim.  En kısa sürede görüşmek dileği ile..

Sağlıkla kalın…

 


 

 

Bu Haberlerede Göz Attınızmı ?