Bölgenin geleceği turizmde
D. Karadenizde ne yazık ki orta ve yüksek teknolojiye adım atamadık. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, pek çok stratejik plan ve buna bağlı eylem planları hazırlıyor ama uygulamada sıkıntılar var. O nedenle bölgenin geleceğini turizmde görüyoruz.
info@karadenizekonomi.com / 11.02.2019
Teknolojiye adım atamadık
Karadeniz Ekonomi Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Murat Gürsoyu ağırlayan Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası (TTSO) Başkanı H. Suat Hacısalihoğlu, bölgesel kalkınmaya ilişkin çarpıcı değerlendirmelerde bulundu. Doğu Karadeniz Bölgesinin var olan potansiyelini yeterince kullanamadığının altını çizen başkan Hacısalihoğlu, Her şeyin başı üretim. Hizmette de sanayide de tarımda da üretmeliyiz. Yıllardır bunu söylüyoruz. Özellikle teknolojik üretime yönelmemiz gerekiyor. Ne yazık ki orta yüksek teknolojiye adım atamadık. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bir sürü stratejik plan, buna bağlı olarak da eylem planı hazırlıyor. Ama önemli olan bu planları uygulamaktır. İşte orada stratejik planlar kâğıt üzerinde kalıyor.
Kamudan yeterli payı alamıyoruz
Kamu yatırımlarından bölge genelinin yeterince pay alamadığına vurgu yapan Hacısalihoğlu, Daha çok bölge kalkınma ajansları, Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu veya KOSGEB gibi kurumlar aracılığıyla destekler sağlanıyor. Bunun dışında doğrudan kamu yatırımı anlamında kısır bir bölgede yaşıyoruz ifadelerini kullanan Trabzon TSO başkanı, bölge potansiyelinde önceliği tarımın aldığını fındık, çay ve su ürünleri dışında son zamanlarda turizmden sağlanan gelirin daha gerçekçi olduğunu söyledi.
Turizmde ciddi potansiyelimiz var
Hacısalihoğlu, turizme bakışını şu sözlerle özetledi: Turizmde ciddi bir potansiyelimiz var. O nedenle bölgeye tamamen turizm alanı olarak bakılmalı. İller arasında Trabzon olarak daha fazla turist çeken kent olduğumuz doğrudur. İç ve dış turizmden 2 milyon 700 bin kişiye ulaştık. Tanıtıma bağlı olarak potansiyelimiz daha da arttı. Konjonktürel nedenlerden dolayı batılı turist Türkiyeden çekilince boşluğu daha sıcak iklime sahip Arap ülkelerinden gelen turistler doldurdu. O ülkelerle ciddi bağlantılar yapıldı tanıtım atakları sıklaştırıldı. Bu tanıtımların meyvesini aldık ve şehrimize bu yıl 500 bin Arap turist geldi. Trabzonu doğrudan uçuşlarla bir merkez yaptık. Trabzon havalimanına inen turist buradan turlarla ya da özel araçlarla Artvinden Orduya kadar olan alana dağılsın istedik. Böyle bir bölgesel çalışma içinde olduk.
Pastaya birlikte büyütmeliyiz
7 gün konaklama ortalaması olan Arap turistin kişi başı yaklaşık 2 bin 300 dolar para harcadığını belirten ve bu iştah kabartan rakamın ileriye dönük hedefler için de gerçekçi veriler oluşturduğu söyleyen Hacısalihoğlu, değerlendirmelerini şu sözlerle tamamladı: Bu potansiyel turizmde fazlasıyla kullanılıyor. Önümüzdeki 5 yıl içinde rakamı en az 3 milyon Arap turiste çıkarmanın yollarını arıyoruz. Oluşturulacak altyapı ile bunu yakalamak mümkündür. Bu kadar insanın sadece Trabzona değil bölgeye dağılmasını istiyoruz. Bizim turizm altyapımız 580 civarında otelle bölge genelinde en iyi pozisyonu gösteriyor. Yatak kapasitemiz de 35 bini buldu. Bu durumda yakınımızdaki illere de daha çok turizm yatırımı yapılmalı ve pastayı beraber büyütmeliyiz. REŞAT GÜNGÖR / KARADENİZ EKONOMİ GAZETESİ