Odalar demiryolu bağlantısı istiyor
Eskişehir, Kayseri ve Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanları yetersiz kalan ulaşım altyapısı için Ekonomi Gazetecileri Derneği’nin ‘Türkiye Ekonomiyi Konuşuyor’ etkinliğinde demiryolu bağlantısı talep ettiler.
info@karadenizekonomi.com / 25.01.2021
Moderatörlüğünü EGD Başkanı Celal Toprak ve EGD Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Uluğtürkan’ın birlikte gerçekleştirdiği ‘Türkiye Ekonomiyi Konuşuyor’ etkinliğine, Eskişehir Sanayi Odası Başkanı Celalettin Kesikbaş, Kayseri Sanayi Odası Başkanı Mehmet Büyüksimitçi ile Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Ahmet Akgün Altuğ ve Türkiye Gazeteciler Federasyonu Başkanı Yılmaz Karaca katıldı.
‘’Endüstri alanında 50 milyar dolarlık bir satın alma var’’
Pandemi nedeniyle uçakların yüzde 90’ı yerde. Buna F-35 krizi de eklenince Eskişehir’in pay aldığı en önemli sektör havacılıkta ciddi sıkıntı yaşandı diyen Eskişehir Sanayi Odası (ESO) Başkanı Celalettin Kesikbaş, ‘’Üniversitelerin kapalı olması, turizm gelirinin düşmesi Eskişehir ekonomisini olumsuz etkilese de diğer sektörleriyle üretmeye devam eden şehrimiz 1,1 milyar dolarlık ihracat yapmayı başardı. Eskişehir sanayi tarihi 1894 yılında kurulan demiryolu atölyeleriyle başladı. Bu alanda bir asrı geçen tecrübeyi Alpu Raylı Sistemler İhtisas Endüstri Bölgesi’yle taçlandırarak şehrin geleceğine yatırım yaptık. Bu alanda 50 milyar dolarlık bir satın alma var. Ulusal Raylı Sistemler Araştırma Merkezi (URAYSİM) projesini de 2022 ortasında faaliyete geçecek. Burada raylı sistemlerde çeken ve çekilen araçların uluslararası standartlarda test ve sertifikasyonu tamamen yurt içinde gerçekleştirilebilecek’’ diye konuştu.
‘’Güney Marmara Çevre Yolu’na ihtiyaç var’’
Eskişehir’in dünyanın en büyük rezervine sahip olduğunu ve bor madeninin hala yeterince değerlendirilemediğini beliten Kesikbaş, ‘’ Şu an deterjan ve el kreminde kullanıyoruz. Oysa bor başta olmak üzere birçok madenimiz ikincil, üçüncül türev malzemelere dönüştürülmeli. Bu çerçevedeki ar-ge’nin hız kazanmasını istiyoruz. Kuzey Marmara Çevre Yolu tamamlandı. Ancak, Çanakkale’den başlayacak Bursa-Bilecik ve Eskişehir’i kapsayacak ‘Güney Marmara Çevre Yolu’na ihtiyaç var. Ayrıca Eskişehir, Gemlik Limanı’na bağlantı istiyor’’ ifade etti.
‘’Mobilya ihracatında 700 milyon dolarla rekor kırıldı’’
2020’yi bir önceki yıla göre 2.6 milyar dolara ulaşan ihracatla geride bıraktıklarını söyleyen Kayseri Sanayi Odası Başkanı Mehmet Büyüksimitçi, ‘’Mobilya ihracatında 700 milyon dolarla rekor kırıldı. Mobilyadaki düşük katma değer eleştirisine katılmıyorum. Bir İsveç firması 30 milyar doların üzerinde ciro yapıyor. Türkiye 4 milyar dolarlık mobilya ihracatını konuşuyor. Bu alanda daha alacağımız çok mesafenin olduğunu düşünüyorum. Özelleşen Taksan, CNC üretiminde hem yurt içi hem yurt dışı pazarda başarılı ürünlere imza atıyor. Yanı sıra madencilik sektöründe çinko alanında 1,5 milyar TL’lik bir yatırım hayata geçiyor. Bütün bu yatırımlar Kayseri ekonomisinin hızlı büyümesini beraberinde getirecek’’ dedi.
‘’12 yıldır tamamlamaya çalıştığımız bir lojistik köy projemiz var’’
Türkiye’nin Konya-Kayseri-Aksaray’ın oluşturduğu yeni bir üretim havzasına odaklanması gerektiğini anlatan Büyüksimitçi, “Bu yeni havzaya Adana-Mersin-Hatay liman bölgesini de dahil ederek bu bölgede yatırımları planlamak zorundayız. İhracatı 2,6 milyar dolara ulaşan Kayseri ulaşımda hâlâ sıkıntı yaşıyor. Otobana bağlanabilmiş değiliz. Hızlı tren henüz gelmedi. 12 yıldır tamamlamaya çalıştığımız bir lojistik köy projemiz var. Bu eksikliklerimizi giderdiğimizde ülke ekonomisine daha büyük katkı sağlayabileceğiz” şeklinde konuştu.
‘’Sakarya için ‘2030 Stratejik Plan’ çalışması yaptık’’
Sakarya’nın tarih boyunca üreten ve pazarlayan bir şehir olduğuna vurgu yapan Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Ahmet Akgün Altuğ, ‘’Valilik, Belediye, SATSO ve ilgili kurumlarla Sakarya için ‘2030 Stratejik Plan’ çalışması yaptık. Şehirde bütün kurumlar bu plan çerçevesinde çalışıyoruz. Çoğunluğu ihtisas olmak üzere 9 OSB’mizle, otomotiv, hızlı tren, savunma sanayi gibi katma değeri yüksek sektörlerde büyümemizi sürdürüyoruz’’ ifade etti.
‘’Karasu Limanı’na 28 kilometrelik demiryolu bağlantısı istiyoruz’’
Fındık üretiminde Türkiye’nin rekoltesi en yüksek şehirlerinden biriyiz diyen Altuğ şu açıklamalarda bulundu, ‘’Yanı sıra peyzaj süs bitkileri yetiştiriciliğinde son yıllarda önemli mesafe kat ettik. Doku kültürü laboratuvarımız virüsten ari fidanlar üzerinde çalışmalar yapıyor” diye konuştu. Sakarya’nın en önemli sorunlarından birinin ihracatta Kapıkule’de yaşanan yoğunluk olduğunu belirten Altuğ, “Burada bizden değil Bulgaristan’dan kaynaklanan aksama dolayısıyla 3 gün bekleyen TIR’larımız var. Oysa Avrupa’ya olan ihracatımızda Karasu Limanı’nı kullanmak, direk roro ile farklı limanlara ulaşım alternatifini değerlendirmemiz lazım. Bu çerçevede Karasu Limanı’na 28 kilometrelik demiryolu bağlantısı istiyoruz’’