Karadenizin yeni kabusu Yeşil Yol
Evin''Haşmetlilerin üslubuyla söyleyeyim: Kimse birbirini kandırmasın''
info@karadenizekonomi.com / 9.06.2015
Milliyet yazarı Mehveş Evin yazısında Karadeniz ve yeşil yolla ilgili şu görüşlere yer verdi; Sahil yolu, binlerce HES, taş ocakları, maden arama, nükleer santral derken Karadeniz bölgesi, bir karabasanın içinde sürükleniyor. Sırada, turizmle kalkınma adına Doğu Karadeniz yaylalarını birbirine bağlayacak bir otoyol projesi var: Yeşil Yol...
Adı afilli ve çevreci, ancak aslı -bölge insanının gayet iyi bildiği gibi- ekolojiden, korumacılıktan çok uzak. Her şeyden evvel, Yeşil Yolun (diğer adı yayla
koridoru) nasıl yapılacağı henüz belirsiz... 1500 kmsi asfalt, toplam 2500 kmlik devasa yayla otoyolu birkaç yıl önce altı ilin (Ordu, Giresun,Trabzon,Gümüşhane, Rize ve Artvin) valiliklerine ihale edildi. Ne var ki valiler, Yeşil Yola dair soruları yanıtlamaktan ısrarla kaçınıyor. Bu kadar büyük bir kamu yatırımı söz konusu, ancak ne halkın, ne uzmanların görüşü sorulmuş.
İş makineleriyse şimdiden dağı taşı kazıyor...
Samsundan Hopaya hobaaaa
Haftasonu Helsinki Yurttaşlar Derneği (*) konunun muhattabı kamu ve sivil toplum temsilcilerini Çamlıhemşinde biraraya getirdi.
Daha doğrusu, biraraya getirmeye çalıştı...
Çünkü Turizm Bakanlığı hariç, ilgili kamu kuruluşları temsilcilerini yollamamıştı, gelenler de katılmadı.
Yeşil Yola dair öğrenebildiklerim:
- Orman Bakanlığına bağlı Milli Parklar Müdürlüğü, Rize Doğa Turizmi Master Planı 2013-2023 hazırlamış. İçine bir SWOT analizi koymuşlar, içler acısı... Her neyse, planda Samsundan Hopaya bir yayla koridorunun açılmasından bahsediliyor.
- Master planda yolun nasıl yapılacağına dair somut bilgi yok. Kontrolsüz ve plansız yapılaşma
nedeniyle şimdiden yaylaları tehdit eden beton kültürünün, yaylaları birleştiren bir yolla
ne hale geleceği ise hayalgücüne bırakılmış.
- Doğu Karadeniz turizm master planı, harita üzerinde Yeşil Yolu gösteren tek belge. Haritada, yaylalarda yapılacak konaklama merkezleri, asfalt dökülecek yaylalar işaretli. Acaba kimler şimdiden
payını kaptı?
Kötü örneklerle dolu
Bazıları diyecek ki Ne güzel, böyle bir yolla hem Doğu Karadeniz alternatif turizmle kalkınacak. Hem yerli/yabancı turistler gidemediği
yaylalara çıkacak...
Haşmetlilerin üslubuyla söyleyeyim: Kimse birbirini kandırmasın!
İş paraya, inşaata gelince hiçbir kuralın tanınmadığını artık ilkokul çocukları
bile öğrendi.
Konu, yol istememek, gelişmeye karşı olmak değil! Nasıl yaptığınız önemli...
1Karadenizde yaylalar bir rezerv alanı. 10-15 yıl önce halkın talep ettiği asfalt yollar, yaylacılığı bitirdi. Uzungölden Aydere, şimdiden kötü turizm örnekleriyle dolu Doğu Karadeniz.
2Yaylaları mass turizme açmak, talanı 2000li rakımlara çıkarmak demek. Büyük şirketlerin nemalanacağı, yerel halka para kazandırmayacak bir
turizm modeli söz konusu.
3 Bazı yurttaşların da dillendirdiği
asıl tehlike, bu yolun madencilik faaliyetleri için yapılacağı yönünde. MTAnın sitesine bakın; bakırdan altına, Doğu Karadenizde keşfedilmeyi bekleyen nice cevher var...
Bir yandan 2023te 60 milyon turist gibi uçuk bir hedef belirle... Diğer yandan
en korunması gereken tarihi, doğal ve kültürel varlıklarını talan et.
Sahi, nasıl olacak bu iş?