NATONUN 60 YILLIK ENGELİ AŞILDI
SULTAN 2. ABDÜLHAMİDİN FRANSIZLARA ÇİZDİRDİĞİ, ANCAK SAVAŞLAR VE SİYASİ KRİZLER SEBEBİYLE BİR TÜRLÜ YAPILAMAYAN, HATTA BİR DÖNEM SOVYET TANKLARININ İÇ BÖLGELERE İNECEĞİ KORKUSUYLA NATO TARAFINDAN YAPILMASI ENGELLENEN ORDU-SİVAS YOLUNUN BİRİNCİ ETABI, T
info@karadenizekonomi.com / 12.01.2016
Osmanlı padişahı Abdülhamitin hayali olan ancak savaşlar ve siyasi krizler sebebiyle gerçekleştirmeye fırsat bulamadığı, 1955 yılında Adnan Menderesin Başbakanlığı döneminde yapılmasını istediği ancak Sovyet tanklarının sıcak bölgelere ineceği korkusuyla NATOnun engellediği Karadeniz-Akdeniz Yolunun birinci etabı olan 'Ordu-Sivas yolu'ndan bugün Rus tankları yerine nakliye kamyonları mekik dokuyor.
1880 yılında Sultan 2. Abdülhamid döneminde projesi çizilen ancak savaşlar ve parasızlık sebebiyle bir türlü gerçekleştirilemeyen, hatta bir dönem Sovyet
tanklarının sıcak bölgelere ineceği korkusuyla NATO tarafından yapılması engellenen Ordu-Sivas yolunun birinci etabı Karadenizin sert ve engebeli coğrafyasının zorlu şartlarına rağmen Türk mühendislerinin Ferhat misali dağları delmesiyle ulaşıma açıldı.
Toplam 88 kilometreden oluşan, bunun 15 kmlik etabı ulaşıma açılan ve diğer bölümlerinden kontrollü ulaşım sağlanan Ordu-Sivas yolunda uzunluğu 15 km olan 25 tünel bulunuyor. Halen trafiğe açılan birinci etabında 2 bin 267 metre tünel ve 333 metre uzunluğunda 500 metre yüksekliğinde viyadük bulunan yolda nakliye araçları Karadenizv e İç Anadolu arasında mekik dokuyor.
ABDÜLHAMİT YOLU FRANSIZLARA ÇİZDİRMİŞ
Ordu Valisi İrfan Balkanlıoğlu, Ordu-Sivas yolunun Karadenizi Akdenize bağlayan en kestirme yol olduğunu belirtti. Vali Balkanlıoğlu, Ordu-Mesudiye üzerinden Koyulhisar-Sivas oradan Kayseri derken Adanaya kadar gidilecek. Adanaya geldiğiniz zaman zaten GAP ve Akdeniz tarafı karşınıza çıkıyor. GAPı ve Akdenize bağlayan en kestirme yol burasıdır. Bu güzergah Sultan Abdülaziz döneminde incelenmiş, Sultan Abdülhamit döneminde de somut adımlar atılmış. O yüzden Sultan Abdülhamitin rüyası diye biliniyor bu güzergah. Projenin Fransız mühendisler tarafından çizilip projelendirildiğine ilişkin belgelere de ulaştık. İlk proje çizimleri 140 yıl önce yapılmış dedi.
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİNDE PARANOYA GEÇİRDİK, ÇÜNKÜ NATOYA MUHTAÇTIK
Soğuk savaş döneminde yolun yapımının NATO tarafından engellendiğini bilgilerinin mevcut olduğunu dile getiren Vali Balkanlıoğlu, Geçmişte soğuk savaş döneminde Rus işgali olabilir, komünizm gelir, 6 ay içinde Ruslar işgal eder gibi paranoya geçirdiğimiz dönemler oldu bizim. Buradan Ruslar çıkarma gemileriyle gelir, hazır yoldan Anadolunun içlerine rahat ulaşır diye düşünüldüğü dönemler oldu. Çünkü o dönemde NATOya muhtaçtık diye konuştu.
ABDÜLHAMİTİN RÜYASI GERÇEKLEŞECEK
Toplam 88 km olan yolun 15 kmlik birinci etabının açıldığını, yine bu güzergah üzerinde büyük bir baraj (Topçam Barajı) inşa edildiğini de kaydeden Vali Balkanlıoğlu, Bu yol 3 etap halinde yapılacak. Birinci etabı bitti. İkinci etabı bu yıl bitecek. Üçüncü etabı ise önümüzdeki sene tamamlanacak. Aslında daha öncede bitecekti ancak malum Karadenizin arazilerinin çoğu tapulu mülk. Bunların bir bölümü de büyük hissedarlara bölünmüş. Onları razı etmek oldukça zor oluyor. Mahkemeler, bilirkişiler derken gecikmeler yaşandı. Ancak birkaç sene içerisinde bu yol tamamlanmış olacak. Orduya bir liman yapılması halinde Karadeniz ile Anadolu ve Akdeniz arasında ihracat yolu olma potansiyeli de yüksek. Açılacağı günleri sabırsızlıkla bekliyoruz. Abdülaziz ve Abdülhamitin rüyası günümüzde gerçekleşecek inşallah açıklamasında bulundu.