Otellerimiz 9 ay boş!
·Karadeniz bölgesinde kur artışları sonrası maliyetleri yükselen ancak gelirleri düşen turizm sektöründeki değişimi değerlendiren işletme yöneticileri bölgenin geleneksel olarak bu ayları boş geçirdiğini kaydettiler.
info@karadenizekonomi.com / 23.05.2018
Karadeniz Turistik İşletmeciler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı (KATİD) Murat Toktaş, Karadenizde talebin çok üzerinde otel açıldı. 9 ay boyunca otellerimiz boş. Haziran, temmuz, ağustos aylarında yüksek doluluk oranlarına ulaşılıyor. Şimdi istediğiniz otelde 20 oda alabilirsiniz sözleri ile değerlendirdi.
Orduya Haziran-Eylül aralığı dışında turist gelmediğini söyleyen Anemon Otel Müdürü Kenan Yusuf Yantur ise konuya ilişkin sorumuzu İlimizde yılın ilk 5 ayını turist açısından değil geceleme açısından değerlendirmek gerekir diye yanıtladı.
Karadenizde fazla artış yok
KATİD Başkanı Toktaş, doluluk oranlarına ilişkin sorumuza şöyle yanıt verdi:
Türkiye genelinde yüzde 32 civarında bir artıştan söz edebiliriz. Karadenizde ise fazla bir artış yok; zaten biz kapasitesi yüksek bir bölge değiliz. Bölge ortalaması ise yüzde 65lerde. Beklentimiz doluluk oranının geçen yılki düzeyde olacağı yönünde. Bağlantı ve sözleşmeler yapıldı, bu anlamda sıkıntı yok.
Toktaş bölgede otel sayısının talep düzeyinden daha yüksek olduğunu da hatırlatarak, Talepten daha çok arz var. Yılın 9 ayında otellerimiz boş. Doluluk oranı açısından en iyi aylar haziran, temmuz ve ağustos aylarıdır. Şimdi istediğiniz otelde 20 oda alabilirsiniz ifadelerini kullandı.
Kayıtdışı işletmeler haksız rekabet yaratıyor
Orduyu incelemedik ama Samsun ve Trabzonda belgeli tesis sayılarının kat kat üstünde günlük kiralık evler var ve buna bir şey yapılamıyor sadece emniyet güvenlik anlamında uygulamalar yaptı ruhsat yok yasal zemin yok bu da haksız rekabet ve büyük bir sorun.
Pazar büyümüyor, maliyet yükseliyor
Ordu Anemon Otel Müdürü Kenan Yusuf Yantur ise otel doluluk oranlarının son 2 yılda yüzde 3-5 aralığında gerilediğini belirterek, şu değerlendirmeyi yaptı:
Bunda 2 etken söz konusudur. Birincisi pay küçülürken pazar büyümemektedir. İkincisi ise artan maliyetler nedeniyle firmaların konaklama bütçelerini geri çekmeleridir. Gelen konaklamaların yüzde 65i firmaların bölge görevlileri kalan kısmı ise şirketlerin ve ya kamunun misafirleridir. Bu dönemde turist konaklaması, her yıl sadece İran pazarının Nevruz dönemindeki tatili için 10-15 aileyi geçmemek üzere konaklama gerçekleşmektedir.
Dövizdeki artış geliri etkiliyor
Yantur, uygulanan fiyatlara ilişkin olarak da, Bugünün maliyetlerine baktığınızda fiyat artışı yapmamanız mümkün görünmüyor. Buna şehirdeki hareketlenmeden dolayı oda fiyatlarındaki artıştan ziyade artan maliyetlerin etkisi demek daha doğru olacaktır Özellikle dövizdeki bu hareket elde etmekte olduğunuz geliri, olumsuz yönde, direk etkilemektedir ifadelerini kullandı. Sakine Gürsoy/KARADENİZ EKONOMİ