Toktaş;''Turizm'de online rezarvasyona ağırlık vermeliyiz''
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği'nin başvurusu üzerine booking.com'un Türkiye'deki otellere yönelik faaliyetlerinin durdurulması küçük otellerde endişe yarattı.
info@karadenizekonomi.com / 19.04.2017
Otelci meslektaşlarının ve acenteci arkadaşlarının haklı olduğunu söyleyen KARADENİZ Turistik İşletmeciler Derneği (KATİD) Başkanı Murat Toktaş,bu olayın bazı sıkıntıları da beraberinde getireceğini ve yanı zamanda yeni fırsatlara da kapı açacağını söyledi''
Sektörün zaten yeteri kadar sıkıntı içerisinde olduğunun altını çizen Toktaş,alınacak dersleri alıp biranönce ne yapılması gerekiyorsa onun yapılması gerektiğini ifade etti.
Nerede hata yaptık?
Aslında bundan evvel de bir tecrübemiz vardı. Avrupadaki ekonomik dalgalanmalar ve sonrasındaki Rusya krizinde TEK PAZARLA yürümenin büyük risk oluşturduğunu bize göstermişti. Şimdi ise sorunumuz aynı; online kanallarda tek bir partnere yoğunlaşmamızın sıkıntısını yaşıyoruz. Anlaşılan o ki, eski
tecrübelerden hep birlikte gereken dersi çıkaramamışız, doğru bir öngörüde bulunamamış, eğilimleri takip edememiş ya da fark etmemize rağmen harekete geçememişiz.
Reklama tanıtıma para harcamayı sevmediğimizden bizim adımıza reklam veren birilerini görünce çok mesut olduk! Bununla birlikte birçok konforu da yanında sununca başka arayışlara girmeyerek kolayı tercih ettik. Farklı kanallara fazla yüz vermeyerek karşımıza bizim kontrol edemeyeceğimiz bir yapıyı kendi ellerimizle yaratmış olduk. Öyle kaptırdık ki kendimizi, kendi sitemize bile sırtımız döndük, rekabeti yaratamadık. Halbuki rekabeti artırmak bizim elimizde. Bu yüzden diğer kanallara fiyat ve yaklaşım olarak eşit mesafede durmalıyız. Unutmamalıyız ki rekabetin olduğu yerde konfor artar.
Şimdi aksiyon zamanı
Verilen demeçlerden anlıyorum ki bu iş sadece bu site ile sınırlı kalmayacak ve diğer sitelere de olay sarkacak. O zaman yurt içi erişimimiz bütün kanallardan her an bıçak gibi kesilebilir, belki yurt dışı satışlarda engellenebilir.
Online pazar hızla büyüyor ve bu pazar kısa sürede rezervasyonlarımızın büyük bölümüne aracılık edecek. Son verilere göre online seyahat pazarı 2016da 590 milyar dolara ulaştı. Bu demektir ki satışların %20 si online. Bu yüzden satış kanallarımızı geniş tutacak şekilde organize olmalıyız.
Buna kendi web sitelerimizi gözden geçirerek başlayabiliriz. Teknolojik altyapıya uygun, müşterinin kolay ulaşabileceği, sitenin içinde kaybolmadan odasını satın alabileceği hale getirmeliyiz. Otelimizi yaparken büyük paralar ve emek harcarken bu yatırımın pazarlanmasına da bütçe ayırmalıyız. Artık kanal yönetimine önem vermeli, bu işler için personel istihdam etmeli ya da görevlendirmeliyiz. Başkaları tarafından kendi otelimizin satışının yönlendirilmesine müsaade etmemeli biz de işin içinde olmalıyız.
Madem kısa vadede umudumuz yerli turistler, o zaman öncelikle trende ayak uyduran, teknolojiyi yakalayan yerli acentelerle yola devam etmenin arayışında olmalı yabancılara gösterdiğimiz toleransı onlara da göstererek destek olmalıyız.
Devletimizde sadece turizm tarafında değil bir çok sektörde ticaretin döndüğü online satışlarla ilgi günümüze uygun çözümler içeren yasal mevzuatları hızlı bir şekilde düzenlemeli, haksız rekabeti engellemeli. Türk vatandaşı olarak beklentim ülkemde faaliyet gösteren firmalar, ülkeme vergi ödemeli, bu ülkenin yasalarına uymalı ve haksız rekabet etmemeli.
Bu işi doğru yapan yöneticilerimiz ve tesislerimizde az değil. Bu tesisler 2-3 adım önde yollarına devam ediyorlar. Alkışlar onlar için…