Türk Loydu, “Savunma sanayinde ihracata başladık”
Türk Loydu Vakfı Başkanı Melikoğlu,” Savunma sanayinde ürün çeşitliliğimiz oldukça arttı ve ihracat yapar noktaya geldik. Pakistan, Katar, Azerbaycanve Türkmenistan’a ‘akıl teri’ ihraç edeceğiz”
info@karadenizekonomi.com / 29.10.2019
1962 yılında Türkiye Mühendis ve Mimar Odaları Birliği’ne Gemi Mühendisleri Odası tarafından kurulmuş bağımsız, tarafsız, güvenilir ve uzman bir “ klaslama, belgelendirme ve uygunluk değerlendirme kuruluşu olan Türk Loydu deniz ve kara endüstrisindeki gelişmelere öncülük eden bir kuruluş olarak sektörü sürekli bilgilendirerek gelişimini sürdürmektedir. Kuruluşun Yönetim Kurulu Başkanı Cem Melikoğlu Ordu ziyaretinde Karadeniz Ekonomiye bilgilendirmelerde bulundu. Türk Loydu’nun uluslararası alanda kabul gören kurallar çerçevesinde oluşturulmuş gemi inşa koşulları olduğunu belirten Melikoğlu, “Gemi inşa etmek isteyenlerden gelen ve çizim aşamasında başlayan denetimlerimiz çizim onayı sonrasındaki inşa sürecini de kapsar. Surveylerimiz inşa sürecinde belli aralıklarla gemi yapımını inceler ve kontroller yaparlar. Suya iniş süreciyle bir başka belgelendirme daha yapılır ve buna da klas belgesi denir. Bu aşamalardan geçmeyen herhangi bir geminin yük bulması mümkün değildir. Hiçbir sigorta şirketi dedenetimlerimizden geçmeyen bir gemiyi sigorta etmez. Süreç bununla da bitmiyor. Gemi üzerinde daha sonra yapılacak bir takım onarım işlerinde de aslına sadık kalınıp kalınmadığı da denetim alanımıza girer. Dolayısıyla bu ilişki uzun yıllar sürer.” dedi.
Türk gemi sanayicilerinin Çin’de desteğe ihtiyacı var
Türk Loyd Vakfı olarak askeri alanda da ciddi çalışmalar yaptıklarının altını çizen Melikoğlu, gelecek hedefleri ve projelere ilişkin olarak da şu bilgileri verdi: “Milli askeri gemi projesi olan Milgem ile askeri alanda da faaliyet göstermeye başladık. 150 askeri gemide klaslama yaptık. Her seferinde daha iyi oluyoruz. Şu anda dünyanın askeri belgeleme konusunda da sayılı kuruluşlar arasındayız. Son olarak uçak gemisi inşaatına başladık. Türk Loyd’u olarak bu projeler içinde katlı sunuyor Dünyada uçak gemisi olan ülke sayısı iki elin parmaklarını geçmez. Savunma sanayinde ürün çeşitliliğimiz oldukça arttı ve savunma sanayi ihracatı yapar noktaya geldik. Pakistan ile 4 gemi için anlaşma yapıldı. Pakistan, Katar, Azerbaycanve Türkmenistan’a ‘akıl teri’ ihraç edeceğiz. Ayrıca, şurası da bir gerçek ki; Çin gemi inşa sanayinde çok önemli bir merkez. Uygun koşulları nedeniyle birçok armatörün ilgi alanında. O nedenle Türk gemi sanayicilerinin Çin’de desteğe ihtiyacı var ki orada da bir ofis açarak müşterilere hizmet sağlayacağız.”
Denizciliğe yeterince önem verilmiyor
Yıllar önce arka arkaya meydana gelen tanker kazalarını önlemek için Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün yeni bir standart ekleyerek “amaç hedefli standart geliştirdiğinin” altını çizen Melikoğlu, bu konuda da gerekli başvuruların yapıldığını belirtirken ülkemizde denizciliğe yeterince önem verilmemesini de şu sözlerle eleştirdi: “Ülkemizdeki tersanelerin belli kapasiteleri var. Orta ölçekli ve küçük gemilerin yanı sıramega yatlarda çok iyiyiz. Ama büyük tankerlerde istenen düzeyde değiliz. Eskiden Denizcilik Müsteşarlığı vardı. Daha sonra Ulaştırma Bakanlığı bünyesine alındı. Bakanlığın adı birkaç defa değişti ve son olarak Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı oldu. Denizciler bu konuda yalnız hissediyorlar.”
Ordu Üniversitesi bünyesinde Deniz Bilimleri Fakültesi’nin varlığından duyduğu memnuniyeti dile getiren Melikoğlu, “Üniversitenin varlığı elbette önemli ama yeterli değil. Daha fazla aidiyet duyulması ve sahip çıkılması gerekir. Buradaki yüksek öğrenci kalitesini ve öğrenmeye çok hevesli gençleri gördüm. Bu genç kitlenin öğrenme açılığının giderilmesi gerekiyor.”dedi. REŞAT GÜNGÖR / KARADENİZ EKONOMİ