Türk Sanayicisi ULuslar Arası Arenada Rakipsizdir
Ülkemiz de Fındık Sanayisi Uluslar Arası Platform da Takdir Görürken Amerikalara Gitmek Çok Yanlıştır
info@karadenizekonomi.com / 27.11.2014
"ABD'li işadamlarını fındıkta yatırıma teşvik edecekler" başlığı ile basında yeralan haberlerden; Bulancak Ticaret ve Sanayi Odası tarafından Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) desteğiyle hazırlanan "Yeşersin Fındık Dalları" isimli bir proje kapsamında ABD'deki işadamlarına Türk fındığını tanıtmak ve Türkiye'de fındık ile ilgili yatırım yapmalarını sağlamak amacıyla yaklaşık 15 kişiden oluşan bir heyet için Washington ve New-York'u kapsayan bir iş gezisi düzenlendiği anlaşılmaktadır.
Yine basına yansıyan haberlere göre sözkonusu proje amaçlarından birisi Giresun Kalite fındığın çikolatada kullanılması odaklıdır. Giresun kalite fındık şüphesiz hiçbir tereddüte mahal bırakmayacak netlikte Dünyanın en kaliteli fındığıdır. Bu nedenle de çok büyük kısmı çerezlik olarak kullanılmaktadır. O eşsiz lezzetinin kaynağı da içerdiği yağ oranıdır. Ancak yağ oranının fazlalığı maalesef teknik anlamda çikolata üretimi için bir handikap oluşturmakta ve bu segment için güçlü bir talep ile karşılaşılmamaktadır. Hal böyle olunca sözkonusu heyetin hedeflerinden birisinin pek sağlıklı olmadığını söylemek mümkündür. Buradan hareketle heyette fındık konusunda yeterli bilgiye sahip uzman bulunmadığı ve/veya uzmanlaşmış kurum görüşlerinin alınmadığı çıkarımında bulunmak kahinlik olmayacaktır.
Diğer amacın ise ABD'li işadamlarının fındıkta yatırım yapmalarını sağlamak olduğu anlaşılmaktadır. Ülkemiz fındık sanayisinin uluslararası platformlarda takdir gördüğü malum iken fındık ile ilgili yatırımcı bulmak için ta Amerikalara gitmek ne derece gerekli ve doğrudur, ayrı bir tartışma konusudur. Bu ülkenin fındık sanayicileri herhalde bu projeyi uygun görenlerce yetersiz görülmektedir. Halbuki Türk fındık sanayisinin uluslararası arenada rakipsiz olduğu da, Giresun kalite fındığın en iyi kalite fındık olduğu kadar şüphe kaldırmayacak netlikte bilinen bir husustur. Zaten 120 ülkeye ihracat gerçekleştirmek, dünyanın en bilinen çikolata üreticilerinin ihtiyaçlarının % 90'nını Türk Fındığı ile karşılamaları bir tesadüf değil Türk Fındık sanayisinin gerçekleştirdiği yatırımlar ve ulaştığı profesyonellik seviyesinin bir göstergesidir.
Dolayısıyla desteklenmesi amacıyla DOKA'ya sunulan projeler için ilgili kurum, kuruluşlar ve uzmanlarla işbirliği yapılarak daha ciddi ve özenli incelemelerde bulunulması ve söz konusu seyahatlerin amaca uygun optimum sayıda temsilci ile gerçekleştirilmesinin, hem memleket kaynaklarının daha rantabl kullanılması hem de layıkıyla gelişmiş konumdaki milli fındık sanayimizin korunması noktasında bir zaruret olduğu unutulmamalıdır.