Hindistan’a fındığı rakiple sevdirecek
Türk fındık üreticileri ihracattaki rotasını Çin’den Hindistan’a kırdı.
info@karadenizekonomi.com / 3.12.2024
ABD’li firmaların devlet desteği ile bu pazarda tanıtımı artırdığını belirten İFMİB Başkanı Muzaffer Taviloğlu, en büyük üretici firma ile iş birliği yaptıklarını belirterek “Kim pazarlarsa pazarlansın Türkiye’nin kazançlı çıkar” dedi.
Fındık ihracatçıları uzak pazarlar hedefinde rotayı Çin’den Hindistan’a çevirdi. Çin’de uzun yıllar pazarlama faaliyetleri yürüten ve beklenen büyümeyi elde edemeyen sektör, Hindistan’daki büyüme potansiyeline odaklanacak. Ülkenin geniş bir tatlı kültürü olduğuna değinen İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İFMİB) Başkanı Muzaffer Taviloğlu, “Fındık, Çin’den ziyade Hindistan pazarı için daha uygun. Hindistan kültüründe fındık mükemmel bir tamamlayıcı ürün. Şerbetli tatlılarda daha fazla yer buluyor. Hindistan yılda 400 bin ton kaju, 300 bin ton badem ve 120 bin ton Antep fıstığı, 700 ton da fındık tüketiyor. Fındıkta en az 50 katlık potansiyelimiz var” diye konuştu.
ABD’li şirketle ortak pazarlama
Amerikalıların da fındık üretimini artırdığını ifade eden Taviloğlu, ABD’nin fındık piyasasına hakim olan üretici firmasını Hint pazarına girmeleri için ikna ettiklerini söyledi. Amerikalı üreticilerin, Hindistan pazarına yönelik pazarlama faaliyetleri yürüttüğünü ifade eden Taviloğlu, “Türkiye, en önemli fındık üreticisi. Ama yarın öbür gün pazar konusunda zorlanacağımıza pazarı büyütelim diyerek Amerikalı firmayı ikna ettik. ABD hükümeti ihracatçı şirket başına 300 bin dolar hibe veriyor. Kim pazarlarsa pazarlasın, bu Türkiye için kazançtır. Türkiye, hâlâ pazarın hakim üreticisi” açıklamasını yaptı.
Taviloğlu, fındığın ucuza ihraç edildiği iddialarının yanlış olduğunu, fiyatın rekabetçi seviyelerde bulunduğunu belirtti. Dünyada fındık fiyatının diğer kuruyemişlerden yüksek olduğunu aktaran Taviloğlu, “Küresel rekoltesi bir milyon ton ve üzerinde olan kabuklu yiyeceklerden kajunun kilosu 3,5, cevizin 3,05, bademin 2,6, Antep fıstığının 3,85 dolar. Kabuklu fındık ise yaklaşık 4 dolar” dedi.
Taviloğlu, fındık fiyatlarının Türkiye’de Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO) tarafından belirlendiğini, Hamburg borsasının herhangi bir rol oynamadığını belirtti. TMO’nun fiyatı 3 dolardan 4 dolara çıkararak ihracat gelirlerini artırdığına değinen Taviloğlu, “İhracatın miktar bazında 320 bin tonu bulacağını öngörüyoruz. Bu, Türkiye’nin fındık sektöründeki güçlü konumunu pekiştiren önemli bir veri” diye konuştu
■ Karadeniz’de verimli üretim için kira desteği önerisi
Karadeniz’de fındık üretiminde sürdürülebilirlik sorunları yaşandığını dile getiren Muzaffer Taviloğlu, eski bahçelerin yenilenmesinin ve toplulaştırılmanın şart olduğunu dile getirdi. Taviloğlu, “Karadenizliler, toprak bölünmesin diye geleneksel olarak vefat eden büyüklerini bahçesine, evinin yakınına defnetme geleneğine sahip. Arazilerini manevi miras gördükleri için satmak istemezler. Hem üretimi devam ettirecek hem de vatandaşın mülkünün uhdesinde kalacağı bir model hayata geçirilebilir. Devlet, bu konuda aracı olabilir. Tarla sahiplerine verim başına kira ödenebilir. Bu model, hem üreticiyi destekler hem de verimi artırır. Sadece bu işi yapacak şirketler bile ortaya çıkabilir” görüşünü dile getirdi.