İş Dünyası 2025’e Nasıl Hazırlanıyor?

Çelikten su ürünlerine, gıdadan lojistiğe farklı sektörlerin lider isimleri, Karadeniz Ekonomi’ye konuşarak 2024’ü değerlendirip 2025 hedeflerini paylaştı.

info@karadenizekonomi.com / 27.12.2024

İş Dünyası 2025’e Nasıl Hazırlanıyor?

OYAK Genel Müdürü Süleyman Savaş Erdem, 1,1 milyar dolarlık demir-çelik yatırımıyla sektöre katkı sağladıklarını belirtirken, Sagun Group YKB Yardımcısı Oğulcan Kemal Sagun, su ürünlerinde ihracat hedeflerini aştıklarını ve 2025’te Türk somonunu dünyada hak ettiği yere taşıyacaklarını ifade etti.

 

Döviz dalgalanmalarından artan maliyetlere kadar ekonomik zorlukların etkilerini ve bu zorluklarla mücadele yöntemlerini anlatan sektör temsilcileri, yeşil dönüşüm, inovasyon ve küresel rekabette öne çıkma stratejilerini vurguladı.

 

 

 

Süleyman Savaş Erdem Oyak Genel Müdür ve Erdemir YKB

 

Sektör: Çelik

Ciro: -

Çalışan Sayısı: 12.487     

İhracat: -

 

OYAK GENEL MÜDÜRÜ VE ERDEMİR YKB SÜLEYMAN SAVAŞ ERDEM, "DEMİR-ÇELİĞE BİR YILDA 1,1 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM YAPTIK”

 

"2024 tüm dünya için zor bir yıldı. Küresel büyüme üzerinde baskı devam ediyor. Dünyada talebin yavaşladığı ve ticaret savaşlarının tırmandığı bu dönemde 2025 ile ilgili belirsizlikler hâkim. Özellikle çelik üretiminde küresel gelişmeler dengeleri belirliyor.2025'te de yüksek adaptasyon yeteneğimiz ve geçmiş tecrübelerimizle istihdam ve üretimi korumayı, yenilikçi çözümlerle aslında geleceğe yaptığımız yatırımlarımızı sürdürmeyi, yeşil dönüşüm yolculuğumuza kararlılıkla devam ederek Türk çelik sektörüne katkıda bulunmayı hedefliyoruz."

 

 

Oğulcan Kemal Sagun Group Sagun YKB Yardımcısı

 

Sektör: Su Ürünleri ve

Hayvansal Mamuller

Ciro: -

Çalışan Sayısı: 389

İhracat: -

 

OĞULCAN KEMAL SAGUN: 2025’TE BÜYÜK ADIMLAR ATACAĞIZ

 

2024 yılı bizim için hem zorluklarla mücadele ettiğimiz hem de önemli başarılar elde ettiğimiz bir yıl oldu. Su ürünleri sektöründe ihracat hedeflerimizi aşarak ülkemizin 2 milyar doları aşan ihracat rakamına katkı sağlamaktan gurur duyuyoruz. Bu yıl, büyüme, tesisleşme ve pazar genişletme hedeflerimizde kayda değer ilerlemeler sağladık. Sektörümüzün dinamik yapısı, mücadele kaslarımızı daha da güçlendirdi. Ayrıca, ihracatta stratejik adımlar atarak Avrupa’nın en büyük tedarikçileri arasında yerimizi sağlamlaştırdık.2025 yılına ilişkin hedeflerimiz oldukça iddialı. Türk somonunu hem ülkemizde hem de dünya genelinde hak ettiği yere taşımayı ve balık tüketimini artırarak sağlıklı bir toplum yaratmayı amaçlıyoruz. Ayrıca, Antalya Elmalı’da kuracağımız 9 megavatlık güneş enerjisi santrali ile sürdürülebilirlik alanındaki yatırımlarımıza hız kazandıracağız.

 

 

Necati Dündar DÜELSAN Elektromekanik Sanayi Firma Sahibi

 

Sektör: Elektromekanik

Ciro: -

Çalışan Sayısı: 115

İhracat: -

 

NECATİ DÜNDAR: “BU YIL İNOVASYONA ODAKLANACAĞIZ”

Düelsan Elektromekanik için önemli bir büyüme yılı oldu. Üretim hacmimizi üç katına çıkararak D.L.P markamızın sektördeki liderliğini pekiştirdik. Yeni markamız NDL ile global pazarda yerimizi güçlendirdik. Ar-Ge çalışmalarımız meyvesini vermeye devam ediyor; yıl sonunda yeni lift modelimizin lansmanını yapacağız. Ayrıca, Yıldız Teknik Üniversitesi Teknopark’ta bir ofis açarak genç mühendislerle buluşmayı ve inovasyon odaklı projelerimizi artırmayı hedefliyoruz.2025 yılına, artan rekabet koşulları ve belirsizliklerin gölgesinde giriyoruz. Yaklaşan bir kriz ihtimali ve iki kutuplu dünyada dengelerin yavaşça değişmesi, sektörde temkinli adımlar atmayı gerektiriyor. Biz, ihtiyatlı bir yaklaşımla büyümemizi sürdürürken, yatırımlarımızı stratejik bir şekilde yönlendirmeye devam edeceğiz.. Özellikle Çin’in düşük maliyetli ürünleriyle pazara etkisi büyük, ancak kalite ve müşteri memnuniyetine odaklanarak fark yaratıyoruz. Yeni fabrikamızla üretim kapasitemizi artıracak, katılacağımız uluslararası fuarlarla markalarımızı daha geniş coğrafyalara tanıtacağız.

 

 

Melisa Tokgöz Mutlu Cherry Valley Gıda Genel Müdürü

 

Sektör: Gıda

Ciro: 500.000.000 Milyon TL

Çalışan Sayısı: 350  

İhracat: 350.000.000 Milyon TL

 

MELİSA TOKGÖZ MUTLU: “2024, ZORLUKLAR VE FIRSATLARLA DOLU BİR YIL OLDU”

 

Bu yıl, Türkiye’nin sebze ve meyve sektörü için ekonomik zorlukların damga vurduğu bir dönem oldu. Döviz kurlarındaki dalgalanmalar, enflasyon ve artan girdi maliyetleri gibi faktörler, üretim süreçlerini doğrudan etkiledi. Özellikle gübre, enerji ve ilaç gibi temel girdilerin fiyatlarındaki yükseliş, üreticilerin maliyetlerini artırarak kâr marjlarını daralttı. Bu durum, küçük ölçekli üreticiler için ciddi bir baskı oluştururken, büyük ölçekli işletmelerin ihracat kapasitesini de sınırlandırdı. Ancak, sürdürülebilir tarım yöntemlerine yönelerek bu zorlukların üstesinden gelmek için önemli adımlar attık.2025 yılı itibarıyla, organik ürünlere olan küresel talebin artışı ve dijital tarım gibi yenilikçi teknolojilerin kullanımı, sektör için büyük fırsatlar sunuyor. Özellikle Tarım 4.0 uygulamaları sayesinde izlenebilirlik ve kalite artırılacak, maliyetler düşecek ve çevresel etkiler minimize edilecek. Yeni pazar arayışları ve ihracat kapasitesinin artırılmasıyla, Türkiye’nin sebze ve meyve sektörünün dünya pazarlarında daha güçlü bir konuma ulaşacağına inanıyorum. Topraksız tarım gibi yenilikçi yöntemlerin daha fazla benimsenmesiyle, sektördeki verimlilik ve sürdürülebilirlik artmaya devam edecek.

 

 

Tahsin Tokgöz Futem Gıda YKB

 

Sektör: Gıda      

Ciro: 20 Milyon Dolar

Çalışan Sayısı: 250

İhracat: 40 Ülke

 

“ TARIM VE EKONOMİ İÇİN ZORLU BİR YILDI, 2025 DAHA FAZLA MÜCADELE GEREKTİRECEK”

 

“2024 yılı, tarım sektörü ve ekonomi açısından büyük zorluklarla geçti. Hava şartlarının olumsuz etkileri, kahverengi kokarcanın fındık gibi tarım ürünlerinde %30’a varan zararlara neden olması ve işçilik maliyetlerindeki artış, üreticiler ve sanayiciler üzerinde büyük bir yük oluşturdu. Bununla birlikte, kur politikasının enflasyonun çok altında kalması ve finansal zorluklar, ihracatçıları da zor durumda bıraktı. Tüm bu nedenlerle sanayici, üretici ve ihracatçıların finansal sorunları daha da derinleşti. 2025’te de benzer zorlukların devam edeceğini öngörüyorum. Hava şartlarının ani bir şekilde iyileşmesi mümkün olmadığı gibi, kur politikasında da değişiklik olmadığı sürece finansal baskılar azalmayacaktır.Beni en çok endişelendiren konulardan biri, ihracatçıların yıllar içinde kazandıkları müşterilerini bu süreçte kaybetmesi. Bu kayıpların telafisi hem zaman hem de ciddi maliyetler gerektirecek. Bu nedenle, mevcut imkanlarımızla en verimli şekilde çalışmayı hedefliyoruz ve yeni yatırımlar konusunda temkinli bir yaklaşım sergiliyoruz. Eğer gerekli önlemler alınmazsa, hem ihracatta düşüş hem de iç piyasada üretim fazlası nedeniyle ekonomik dengelerde daha ciddi sorunlar yaşanabilir. 2025, tarım, sanayi ve ihracat sektörleri için mücadeleyle dolu bir yıl olmaya devam edecek.

 

 

Ali Yıldız İdeal Lojistik ve Ambalaj YKB

 

Sektör: Lojistik ve Oluklu Mukavva

Ciro: 20.000.000 Usd

Çalışan Sayısı: 200

İhracat: 4.000.000 Usd

 

ALİ YILDIZ: “2025’TE REKABET DAHA DA ARTACAK”

 

2024 yılı, şirketimiz için projelerimizin hayata geçtiği ama bir o kadar da zorlu bir yıl oldu. Yeni tesisimizi faaliyete geçirerek daha önce hammadde olarak aldığımız ürünü kendi bünyemizde üretmeye başladık. Bu sayede aylık üretim ve satış tonajımızı yaklaşık üç katına çıkardık. Ancak yatırımımızın belli bir döneminde faiz oranlarının yükselmesi ve finansmana erişimde yaşadığımız zorluklar işleri oldukça karmaşık hale getirdi. İç piyasanın durgunluğu ve kur kaynaklı olarak ihracat kanadında yaşadığımız yoğun rekabet, 2024 yılını en mücadele dolu yıllardan biri haline getirdi.2025’te, özellikle Türkiye’de tamamlanması beklenen kağıt yatırımlarıyla rekabetin bir kademe daha artacağını düşünüyoruz. Yüksek faiz oranlarının devam etmesi sanayiciler için kritik bir risk oluşturuyor. Bunun domino etkisi yaratabileceğini göz önünde bulunduruyoruz. Avrupa’daki tüketim azalması ve işçilik maliyetlerinin yüksekliği de ihracat üzerinde olumsuz etkilere yol açabilir. Bu nedenle, yeni fabrikamızın verimliliğini artırmak, satış tonajımızı yükseltmek ve otomasyon yatırımlarını tamamlamak gibi hedeflerimiz var. Ayrıca, baskı boyalarını kendimiz üretecek bir sistem kurarak maliyet avantajı sağlamayı ve süreçlerimizi daha da iyileştirmeyi planlıyoruz. 2025’te, hem teknolojiyi daha iyi kullanarak hem de müşteri memnuniyetine odaklanarak rekabetin önünde olmayı hedefliyoruz.

 

 

Alper Bektaş Rattan Bahçe Mobilya Ltd. Şti. İşletme Sahibi

 

Sektör: Bahçe Mobilyası

Ciro: -

Çalışan Sayısı: 127

İhracat: -

 

ALPER BEKTAŞ: “ ZORLUKLARA RAĞMEN BÜYÜME YILI OLDU’’

 

2024 yılı, Rattan Bahçe Mobilya olarak büyüme ve dönüşüm yılıydı. Kalina Koleksiyonu ile satışlarımızı %15 artırırken, Bursa İnegöl’de açtığımız showroom satışlarımızda %20’lik bir artış sağladı. Teknoloji yatırımlarıyla üretim kapasitemizi %30 artırdık ve kadın istihdamını %40 yükselttik. Ancak, global ekonomik dalgalanmalar, artan üretim maliyetleri ve tedarik zincirindeki aksaklıklar zorlu bir yıl geçirmemize neden oldu. Özellikle, sektöre yeni oyuncuların katılması ve kur dalgalanmaları ihracatta rekabeti artırdı.2025 yılında, akıllı bahçe mobilyaları ve modüler tasarımlar gibi inovatif ürünler geliştirerek global pazarda daha güçlü bir konuma ulaşmayı hedefliyoruz. Kuzey Amerika ve Orta Doğu gibi yeni pazarlara açılmayı ve çevre dostu ürünlerimizle bu bölgelerde rekabet avantajı sağlamayı planlıyoruz. Yeni fabrikamızın devreye girmesiyle üretim kapasitemizi artıracak, lojistik süreçlerimizi geliştirecek ve sürdürülebilir ürünlerle müşterilerimize daha yenilikçi çözümler sunacağız. Bu yıl, sektörün zorluklarını fırsata çevirerek liderliğimizi pekiştirmeyi amaçlıyoruz. Ürünlerle müşterilerimize daha yenilikçi çözümler sunacağız. Bu yıl, sektörün zorluklarını fırsata çevirerek liderliğimizi pekiştirmeyi amaçlıyoruz.

 

 

 

 

Ahmet Muhçi Alaska Endüstriyel Mutfak YKB

 

Sektör: Endüstriyel Mutfak

Ciro: -     

Çalışan Sayısı:48    

İhracat: Gürcistan, Rusya

ve Azerbaycan

 

AHMET MUHÇİ: “KÜRESEL REKABETE UYUM SAĞLAYARAK 2025’E HAZIRIZ”

 

2024 yılı, küresel ekonomideki para birimlerinde yaşanan dalgalanmaların etkisiyle oldukça zorlu geçti. Ancak bu süreçte Sağlık Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı ve Gençlik ve Spor Bakanlığı ile gerçekleştirdiğimiz projelerle önemli başarılara imza attık. Aydın Çine Devlet Hastanesi, Kahramanmaraş Türkoğlu Acil Durum Hastanesi ve Sivrihisar Devlet Hastanesi projelerimizle sektördeki liderliğimizi pekiştirdik. Fiyat rekabetinin keskinleştiği bu dönemde, maliyet avantajı sağlayan stratejilere yönelerek rekabete uyum sağladık.2025 yılında öncelikli hedefimiz, uluslararası pazarlardaki varlığımızı artırmak ve küresel rekabet gücümüzü daha da yükseltmek olacak. Yeni pazarlara açılarak lojistik süreçlerimizi optimize etmeyi, müşteri odaklı ürün geliştirme çalışmalarını hızlandırmayı ve sürdürülebilir büyüme ile marka bilinirliğimizi artırmayı amaçlıyoruz. Aynı zamanda, ekonomik belirsizliklere karşı finansal sürdürülebilirlik ve risk yönetimi süreçlerini iyileştirerek çalışanlarımızın adaptasyon kabiliyetini güçlendirmeyi planlıyoruz.

 

 

Cenk Öcel Doğa Gümrük Müşavirliği

 

Sektör: Gümrükleme

Ciro: -

Çalışan Sayısı: 50

İhracat: -

 

CENK ÖNCEL: “ YOĞUN VE STRATEJİK BİR YILDI”

 

2024 yılı, küresel ticaretteki belirsizlikler ve ekonomik dalgalanmalara rağmen Doğa Gümrük Müşavirliği olarak büyümeye odaklandığımız ve müşterilerimize güçlü destek sunduğumuz bir yıl oldu. Özellikle Türkiye’nin Avrupa, Orta Doğu ve Asya arasında stratejik bir köprü görevi üstlenmesi, ihracatçı müşterilerimiz için önemli fırsatlar yarattı. Ancak döviz kurlarındaki hareketlilik ve maliyet artışları, sektörde firmaların daha temkinli ve rekabetçi stratejilere yönelmesini gerektirdi. Biz de bu süreçte çözüm odaklı yaklaşımımızla hem zorlukları aştık hem de hizmet kalitemizi artırmayı başardık.2025 yılı ise yenilikler ve büyüme açısından büyük bir fırsat yılı olacak. Dijitalleşme ve otomasyon yatırımlarıyla hizmet süreçlerimizi hızlandırarak müşterilerimize daha kolay ve şeffaf çözümler sunmayı planlıyoruz. Türkiye’nin stratejik lojistik avantajını kullanarak Avrupa ve Orta Doğu pazarlarına daha güçlü bir şekilde odaklanacağız. Ayrıca, çevre dostu çözümler ve yeşil gümrükleme gibi sürdürülebilirlik projeleriyle sektörde fark yaratmayı hedefliyoruz. Bu yatırımlar, hem küresel rekabetteki gücümüzü artıracak hem de müşterilerimize daha verimli bir ticaret deneyimi sağlayacak.

 

 

 

Ali Şengün Doğu PEN PVC Plastik YKÜ

 

Sektör: Plastik Kapı ve Pencere

Profilleri ve Doğrama Pencere

Ciro: -

Çalışan Sayısı: 200

İhracat: 6 Ülke

 

ALİ ŞENGÜN: “REKABET VE YENİLİKLERLE DOLU BİR YIL OLDU”

 

22024 yılı firmamız için yoğun ve başarılı bir yıl oldu. Deprem bölgesindeki TOKİ konutlarına ve Türkiye genelindeki kentsel dönüşüm projelerine aktif olarak katkı sağladık. Bu yıl toplamda 20 bin konut için hazır pencere teslim ettik ve ihracatta iki yeni ülke daha ekleyerek uluslararası pazardaki varlığımızı genişlettik. Bunun yanı sıra, iç piyasadaki bayilerimizle iş hacmimizi geçen yılın tonajının %20 üzerine çıkardık. Ancak, sektörümüz 2024’te Türkiye genelinde birçok plastik profil fabrikasının kurulmasıyla birlikte daha da rekabetçi bir hale geldi. Bu durum, fiyat politikalarında verimliliği zaman zaman zorlaştırsa da Türkiye’nin dünyada kaliteli profil üreticisi olarak görülmesi bizler için önemli bir avantaj sağladı.2025 yılı için hedeflerimiz ihracat rakamlarımızı daha da artırmak ve TOKİ projelerindeki rolümüzü genişletmek üzerine kurulu. Ar-Ge çalışmalarımız kapsamında yalıtım, konfor ve estetik alanlarında odaklanarak 85 milimetrelik üç contalı yeni bir seri geliştirmeyi planlıyoruz. Bu yenilik hem yalıtım seviyesini üst düzeye çıkaracak hem de sektörde fark yaratacak. Ayrıca, üretim kapasitemizi geçen yıl olduğu gibi %20 artırmaya devam ederken makine ve parkurumuzu genişletiyoruz. Sektörde kalifiye eleman sıkıntısı ve işçilik maliyetlerindeki artış risk oluştursa da, yenilikçi adımlarla büyümeyi sürdüreceğiz.

 

 

Harun Şimşek Üçel Helva Ortağı

 

Sektör: Gıda

Ciro: 150 Milyon TL     

Çalışan Sayısı: 83

İhracat: -

 

HARUN ŞİMŞEK: “2024 BEKLENTİLERİMİZİN ALTINDA KALDI’’

 

2024 yılı, Üçel Helva olarak dalgalı bir süreçti. Kış aylarında satışlarımız hızlanırken yaz döneminde durgunluk yaşadık. Bu yıl, ihracatta daha aktif olmayı hedeflemiştik ancak mal tedarikindeki zorluklar nedeniyle bu alanda pasif kalmayı tercih ettik. Döviz artışları ve hammadde maliyetleri üzerindeki etkisi bizi endişelendirse de satış performansımızı korumayı başardık. Kapasitemizi artırarak ihracatta daha güçlü bir varlık göstermeyi planlıyoruz. 2025 yılında, ihracatı artırmanın yanı sıra ürün geliştirmeye de odaklanacağız. Özellikle meyve suyu hattımızı yeniden faaliyete geçirerek ürün portföyümüzü genişletmeyi hedefliyoruz. Bu hamleyle, hem iç pazarda hem de ihracatta daha rekabetçi bir konuma ulaşmayı amaçlıyoruz.

 

 

Aşir Aşkın Aydemir Expert Şömine YKB

 

Sektör: Şömine ve Baca Sistemleri

Ciro: -

Çalışan Sayısı: 5

İhracat: -

 

2025’TE DENGELİ İLERLEMEK İSTİYORUZ”

 

“2024 yılı, alınan tedbirler ve dengeli yatırımlarla sağlıklı bir şekilde yönettiğimiz bir yıl oldu. Elbette her yıl ekonomik çalkantılar yaşanıyor; önemli olan, ferah dönemlerde birikim yapıp sıkıntılı zamanlarda bunu kullanarak yolumuza devam edebilmek. Türkiye’ye ve dünyaya baktığımızda, bu iniş çıkışların her zaman olduğunu görüyoruz. Biz de bu durumu öngörerek, 2024’te gerekli tedbirleri alarak ilerledik ve 2025’e aynı şekilde hazırlıklı giriyoruz. Hedefimiz, mevcut pozisyonumuzu koruyarak ‘kötüye gidiyoruz’ dedirtecek bir duruma düşmemek. Şu anda içinde bulunduğumuz şömine sektöründe dengeli bir büyüme sağlasak da daha farklı üretim projeleri ve yurt dışı odaklı yatırımlar üzerine de planlarımız var. Yeni yatırımlar ve üretim hedeflerimizle hem çalışan sayımızı artırmayı hem de tesis altyapısını güçlendirmeyi hedefliyoruz.

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar