Tamer Aktaş: Borsaya Açılacağız!
Aktaşlar Lezzet Grubu, 1981'de bir pide salonu ile başlayan başarı hikayesini, bugün 30 ülkeye ihracat yapan, 600'den fazla çalışana istihdam sağlayan bir markaya dönüştürdü.
info@karadenizekonomi.com / 16.01.2024
Lezzetin öncü markalarından Aktaşlar Lezzet Grubu'nun Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Aktaş, Karadeniz Ekonomi Programı'na konuk olarak önemli açıklamalarda bulundu. Şirketin girişimcilik serüvenini özetleyen Aktaş, yeni dönemde borsaya açılmak istediklerini söyledi.
Aktaş, "Borsaya açılmak istiyoruz ve bu yönde planlarımızı yapıyoruz. Çambaşı bölgesinde ise turistlere yönelik bir proje üzerinde çalışıyoruz. 2024'te Çambaşı'nda da Aktaşlar bayrağını dalgalandıracağız. Amacımız, Ordu'yu en iyi şekilde temsil etmek ve burada yerel lezzetleri, kültürü modern bir yaklaşımla sunmak. Ayrıca, Amerika ve Kanada'da ofisler açarak bu pazarlarda derinleşmek istiyoruz. Bu bölgelerde tanınırlığımızı artırmak, alım gücü yüksek olan pazarlarda daha fazla yer almak istiyoruz" dedi.
Aktaş, şirketin ihracattaki başarısını da vurgulayarak, Amerika, İngiltere, Çin, Kore ve Japonya gibi ülkelerde önemli bir pazar payına ulaştıklarını belirtti. Türkiye'nin yanı sıra 30 ülkede lezzetlerini tüketicilere ulaştırdıklarını ifade etti.Öte yandan, Tamer Aktaş'ın şirketin gelecek vizyonunu paylaştığı programda, yeni nesil tüketicilere ulaşmak ve dijitalleşme konusundaki stratejileri, üniversitelerden kalifiye eleman temini sorunlarına yönelik çözüm önerileri de ele alındı. Aktaşlar Lezzet Grubu'nun Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Aktaş,Murat Gürsoy’un sorularını şu şekilde yanıtladı:
Başarı hikayenizi özetler misiniz?
1981'de bir pide salonuyla başlayan hikayemiz, bugün 30 ülkeye ihracat yapan, 600'den fazla çalışana sahip bir marka haline geldi. Çocukluğun lezzetini geniş kitlelere ulaştırma hedefiyle yıllar içinde restoran şubeleri ve dondurulmuş ürün üretim fabrikası kurarak büyüdük.
Nerelere ihracat yapıyor musunuz?
Avrupa başta olmak üzere tüm ülkelere ürün gönderiyoruz. 2024 hedefimiz, ülkeler arası dağılımı artırmak. En büyük pazarlarımız Amerika, İngiltere, Çin, Kore, Japonya. Avrupa'da ise Almanya, Hollanda, Belçika, Danimarka öne çıkıyor. Etnik vatandaşlarımızın ilgisi sosyal medyada olumlu yankı buluyor.
Coğrafi işaretle ilgili neler yapmaktasınız?
2023'te Ordu Büyükşehir Belediyesi ile iş birliği yaparak Ordu pidesine coğrafi işaret aldık. Bu, ürünümüzün yerel ve global pazarlarda daha fazla talep görmesini sağlayacak.
2023'ün şirketiniz için nasıl geçti ve 2024 hedefleriniz nelerdir?
2023, şirketimiz için başarılı bir yıl oldu. Yatırım ve kapasite artışlarıyla büyüme, yeni hat yatırımları ve 30 milyon adet pide üretimi sağlandı. 2024 hedefimiz, üretimi 57 milyon adede çıkarmak ve %75'i ihracattan olmak üzere ciroda denge sağlamak. Yeni ürünler ve iş birlikleriyle marka çeşitliliğini artırıyoruz.
Yurt Dışındaki Odak Noktalar
Yurt dışındaki pazarlara odaklanma stratejiniz nedir?
Öncelikle Amerika ve Kanada'da ofisler açıyoruz. Bu pazarlarda derinleşmek istiyoruz, çünkü alım gücü yüksek ve ürünümüz değer görüyor. Amerika'da özellikle hava yolları sektöründe tanınırlığımız artıyor. İkinci çeyrekten sonra Avrupa'da ofisler açmayı düşünüyoruz.
Odak Noktasında Amerika Var
Yurtdışına bayilik verme planınız var mı?
Evet, zaten bir oluşumumuz var ve Avrupa'da distribütörlük yapıyoruz. Kanada'da ofis açtık, Amerika'da da açmayı planlıyoruz. Avrupa'da ise ikinci çeyrekten sonra ofislerimizi oluşturup büyümeyi düşünüyoruz, özellikle Hollanda veya Almanya üzerinden.
Çambaşı'nda Turistik Proje
Çambaşı'nda turistlere yönelik bir projeniz var mı?
Çambaşı'nda hem restoran hem de fabrika olarak iki ayrı iş koluna odaklanıyoruz. Restoran tarafında yeni bir yatırım düşünüyoruz ve süreçleri geliştiriyoruz. Eğer herhangi bir aksilik olmazsa, 2024'te Çambaşı'nda da Aktaşlar bayrağını dalgalandıracağız. Amacımız, Ordu'yu en iyi şekilde temsil etmek ve burada yerel lezzetleri, kültürü modern bir yaklaşımla sunmak.
1981'de başlayan bu başarı hikayenizde ikinci kuşak olarak bayrağı devraldınız. 600 kişiye istihdam sağlayarak bölge ekonomisine önemli katkılar sağlıyorsunuz. Yeni nesil tüketicilere ulaşmak için dijitalleşmeye yönelik planlarınız neler?
Yeni nesil tüketiciye ulaşmak için teknolojiyi etkin bir şekilde kullanıyoruz. Restoranlarımızda kendi uygulamalarımızı geliştirdik ve özel siparişlerimizi alabiliyoruz. Teknolojiyi en üst seviyede kullanarak maliye, idari ve işletme alanlarında sürekli iyileştirmeler yapıyoruz. Yıllık bütçemizin önemli bir kısmını teknoloji yatırımlarına ayırarak müşterilere ve tedarikçilere daha iyi hizmet vermeyi hedefliyoruz.
Halka Açılmayı Planlıyor
Yeni OSB ile ilgili düşüncelerinizi paylaşabilir misiniz? Orada bulunan fabrika ve toptancılar sitesi ile ilgili yatırımlarınız hakkında bilgi verebilir misiniz?
Yeni OSB, Ordu için önemli bir ihtiyaçtı ve sanayiciler olarak bu alanın oluşmasını uzun zamandır bekliyorduk. Yeni üretim tesisleri için arazi eksikliği yaşıyorduk, bu nedenle yeni organize sanayi bölgesinin hızlı bir şekilde gelişmesi Ordu ekonomisine değer katacağını düşünüyoruz. Biz de o bölgede bir yatırım planlıyoruz ve süreci aktif olarak yönetiyoruz. 2024, planlama yılı olarak görülüyor ve 2025'te uygulama, 2026'da ise halka açılma hedefimiz var. 2026'da Ordu'nun belki de borsaya açılan firmalarından biri olmayı planlıyoruz.
Yeni nesil tüketiciye ulaşmak için neler yapıyorsunuz? 2026'da pide sektöründe ilk fast food zincirini kurma hedefiniz hakkında daha fazla bilgi verebilir misiniz?
Yeni nesil tüketicilere ulaşmak için 2026'da pidenin ilk fast food zincirini kurmayı planlıyoruz. Bu proje, çağın trendlerini yöremizin geleneksel ürünleriyle buluşturan ve tamamen yeni nesile hitap eden bir konsepti içeriyor. Şu an süreci devam ediyor, marka çalışması tamamlandı ve dünya tescili yapıldı. Hedefimiz, bu proje ile Türkiye'nin en büyük markalarından biri olmak ve gastronomi alanında değerli bir marka yaratmaktır.
Sektör olarak karşılaştığınız sorunlar nelerdir? Kalifiye eleman temininde yaşadığınız zorluklar hakkında ne düşünüyorsunuz?
Sektörümüzde, diğer sektörlerde olduğu gibi, üniversitelerden kalifiye eleman temininde sorunlar yaşıyoruz. Rektöre bu konuda görüşlerimizi ilettik. Örneğin, hizmet sektöründe de aynı şekilde kalifiye eleman bulmakta zorlanıyoruz. Ülkemiz genelinde üniversitelerin, piyasanın ihtiyaçlarına uygun öğrenci veya mezun yetiştirmemesi bu sorunu derinleştiriyor. Bu konuda çözüm önerisi olarak, ilimizdeki potansiyeli değerlendirmek adına özel bölümler açılabilir. Üniversitelerin bu süreçte daha etkin bir rol oynaması önemlidir. Ancak, bu destek ve kaynağın lise dönemlerinde başlaması gerektiğini düşünüyorum. Meslek okulları ve vasıflı mavi yaka işçilere yönelik desteklerin artması, sektörümüzdeki ihtiyaçları daha iyi karşılayabilir.
İş dünyası olarak KOSGEB, DOKA ve DOKAP gibi kurumlardan yeterince faydalanabiliyor musunuz?
Geçmiş yıllarda, KOSGEB, DOKA ve DOKAP gibi kurumlarla birçok projeyi birlikte yürüttük. Ancak, son 1-2 yıldır, özellikle pandemi döneminde projelerde bir azalma yaşanmış olabilir. Bu kurumlar, yeni projeler ortaya çıktığında bizi hemen bilgilendirip yönlendiriyorlar. Ancak, ülkemizde ticaret yapmak zorlu bir süreç, özellikle enflasyon döneminde finansman erişimi daha da zorlaşıyor. Bu nedenle, özellikle döviz getirisi olan ve Türkiye'ye döviz sokacak projelerin desteklenmesi ve özel olarak değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum. İhracat yapmak, iç pazarla sınırlı olmayan bir firma için avantaj sağlar, ancak pazarda tutunma zorlukları da vardır. Bu yolla daha fazla sürüm elde edilebilir, ancak kar marjları genellikle sınırlıdır. Gelecekle ilgili olarak ise, yapılan yatırımların ve iş dünyasının mücadele kabiliyetinin, güzel günlerin yaklaştığına inancımızı korumamıza yardımcı olacağını düşünüyorum. Umarım daha iyi günler bizi bekliyor.