Elektrikli Araçta Türkiye Modeli: ÖTV Düşsün Diye Güç Azalıyor

Türkiye’nin ÖTV sistemine uyum sağlamak isteyen otomobil üreticileri, elektrikli modellerde 160 kW sınırını aşmayan motorlar tercih ediyor. Barış Özgür Çelebi’ye göre bu durum, Türkiye’ye özel araç üretimini artırırken, bazı teknik sınırlamaları da beraberinde getiriyor.

info@karadenizekonomi.com / 7.07.2025

Elektrikli Araçta Türkiye Modeli:  ÖTV Düşsün Diye Güç Azalıyor

Ordu Köy Otomotiv Genel Koordinatörü Barış Özgür Çelebi, Türkiye’de uzun süredir gündemde olan ancak çoğu zaman göz ardı edilen Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) sistemine ilişkin dikkat çeken açıklamalarda bulundu. Çelebi, özellikle motor hacmine ve fiyat aralıklarına göre şekillenen mevcut sistemin, sektörde önemli etkiler yarattığını ifade etti.

"1.6 Motor Hacmi Türkiye'de Bir Standart Haline Geldi"

2016 yılında yapılan matrah düzenlemesi ile önemli bir değişiklik yaşansa da, Türkiye'deki ÖTV sisteminin hâlâ motor hacmi temelli olduğunu belirten Çelebi, “Avrupa’da emisyon temelli sistemler uygulanıyor. Ancak Türkiye’de halen motor hacmine dayalı, fiyat skalasına göre belirlenen bir sistem mevcut. Bu kapsamda düşük motor hacimli –özellikle 1.6 lt altındaki– araçlar daha düşük ÖTV oranıyla vergilendiriliyor. Bu da Türkiye pazarında bu motorlara sahip araçların yaygınlaşmasına neden oldu” dedi.

"Lüks Markalar Türkiye’ye Özel Motorlar Geliştiriyor"

Çelebi, birçok uluslararası markanın Avrupa’da satışa sunmadığı motor hacmine sahip araçları yalnızca Türkiye pazarı için geliştirdiğini ifade ederek, “2000’li yıllardan bu yana Türkiye’ye özel 1.6 lt altı motorlu araçlar geliştiriliyor. Bu sayede markalar satışlarını yüksek seviyelerde tutabiliyor” diye konuştu.

"Elektrikli Araçlarda da Benzer Vergi Kurgusu Devrede"

Elektrikli araçlarda da benzer bir ÖTV sistemi uygulandığını belirten Çelebi, burada motor hacmi yerine kilowatt gücüne bakıldığını söyledi. “160 kW sınırı kritik bir eşik. 160 kW altındaki modeller %10 ila %40 oranında vergilendirilirken, bu değerin üzerindekiler %60’lık dilime giriyor. Birçok marka, Türkiye pazarı için 150 kW altı motor taleplerinde bulunuyor. Bu, geçmişte 1.6 lt motorlu araçlara gösterilen ilginin elektrikli modellerdeki yansımasıdır” dedi.

"Düşük Kilowatt, Düşük Fiyat – Ama Düşük Performans"

Düşük kilowatt değerlerinin daha erişilebilir fiyatlara yol açtığını belirten Çelebi, bunun bazı teknik dezavantajları da beraberinde getirdiğini söyledi: “Kilowatt gücü düştükçe ivmelenme, maksimum hız gibi performans parametrelerinde de düşüş görülüyor. Aynı zamanda batarya kapasitesi de küçülüyor, bu da menzil kaybına yol açıyor. Fakat bataryanın küçük olması, dolum süresini hızlandırabilir.”

"Türkiye’de Satışlar Artıyor, Yatırımlar da Gelecek"

Elektrikli araç satışlarındaki ciddi artışa dikkat çeken Çelebi, Türkiye'nin bu alanda en hızlı büyüyen pazarlardan biri olduğunun altını çizdi. “Geçtiğimiz yıl satışlar on katına çıktı. Bu artış trendinin sürmesi, Türkiye’yi yabancı yatırımlar açısından daha cazip hale getirebilir. Özellikle Çinli üreticiler Avrupa’da yatırım fırsatlarını değerlendiriyor. Türkiye'nin büyüyen pazarı bu firmaların ilgisini çekebilir” şeklinde konuştu.

"Şarj Altyapısı Gelişmeli, Aksi Takdirde Sürprizler Yaşanabilir"

Şarj altyapısının da aynı hızla gelişmesi gerektiğini vurgulayan Çelebi, “EPDK geçtiğimiz yıl 187 lisans verdi. Ancak bu lisansların bir kısmı yükümlülükleri yerine getirmediği için yeniden değerlendirme sürecine alındı. Kurulan istasyonların çalışır durumda olması ve doğru lokasyonlarda konumlandırılması çok önemli. Aksi halde kullanıcılar istasyona gittiklerinde kötü sürprizlerle karşılaşabilir” uyarısında bulundu.

"Yapılacak Düzenlemelerle Türkiye Cazibe Merkezi Haline Gelebilir"

Son olarak hükümetin gerek ÖTV düzenlemeleri gerekse altyapı yatırımları konusundaki adımlarının belirleyici olacağını ifade eden Çelebi, “Türkiye bu süreçte doğru adımlar atarsa, sadece iç pazarda büyümekle kalmaz, global üreticilerin yatırım radarına da girer. Bu nedenle vergi politikalarında ve altyapı geliştirmelerinde istikrar ve öngörülebilirlik büyük önem taşıyor” dedi.

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar