ARTAN MALİYETLER FİYATLARA YANSIYACAK
Çip ve magnezyum gibi ham madde kıtlığı ve tedarikteki navlun sorunlarıyla ciddi anlamda zarar gören otomotiv sektörü bir türlü 2018, 2019 yılları seviyelerini yakalayabilmiş değil.
info@karadenizekonomi.com / 10.01.2022
Otomotivde aralık ayında yapılan kur indirimleri, henüz tam anlamıyla satışa dönüşemeden yeni zamlar gündeme geldi. Hammadde ve lojistik kaynaklı maliyet artışlarının yanı sıra hafta sonu yapılan enerji zamları fiyatlarda güncellemeyi kaçınılmaz hale getirdi. Hem tedarikçi hem de ana sanayici artan maliyetleri fiyatlara yansıtmaya hazırlanıyor.
Otomotivciler, 2022’de yeni modellerle birlikte bu maliyet artışlarını kademeli olarak fiyatlara yansıtma planları yapıyordu. Hafta sonu elektrik ve doğalgaza gelen zamlar ise fiyat güncellemelerini hızlandıracak gibi görünüyor. Özellikle elektrik tarifelerinde yüzde 130`a varan zamların sektörü zorlayacağı dile getiriliyor.
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Haydar Yenigün
Hammadde ve navlun maliyetlerindeki artışın otomobil fiyatlarına kademeli olarak yansıtılması kaçınılmaz. Tedarik zinciri yönetiminde hem operasyonel hem de maliyetsel açıdan olağanüstü süreçlerden geçiyoruz. Ülkemizin en çok katma değer sağlayan, en çok ihracat yapan sanayisinin geçtiği bu olağanüstü süreçte, sanayi faaliyetlerini destekleyici politikalar her zamankinden çok daha önemli. Hammadde fiyatlarındaki artışlar ve makroekonomik verilerdeki hareketlilik, haliyle maliyetlerimize direkt etki ediyor.
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam
Yeni yılla beraber yapılan elektrik zammı sözleşmelerde revizyona gidilmesini kaçınılmaz kılıyor. Fiyat güncellemelerinde hep TEFE-TÜFE konuşulur. Ancak son fiyat artışı bunların ötesinde, tariflerde yer almıyor. Dolayısıyla sözleşmelerde revizyon yapılacaktır. Aksinin sürdürülebilir bir durumu yok. Umarız ki, müşterilerimiz de bunu anlayacaktır” dedi. Saydam, elektrik zammının ürün grubuna göre fiyatlara yüzde 3 ila yüzde 7 arasında zam olarak yansıyacağını söyledi.
Peugeout Bayram Otomotiv Satış Danışmanı Gülben Bayram
2021 yılında çok fazla araba gelmedi ancak gelen arabalarında hepsini sattık. Son 1-1,5 yıldır müşteri istediği rengi bulamıyor. Çok istediği donanımı da bulamıyor. Ocak’ta gelen araçları bekleyen 45 adet müşterimiz var. 10-15 arasında araç gelmesini bekliyoruz. Araçlarımızın müşterisi hazır. Daha önceki aylardan bekleyen müşteriler var. Bu senede böyle araç azlığı şeklinde ilerleyeceğiz. Zam geldikçe daha kolay araba satıyoruz.
Altaş Otomotiv Grup Başkanı Servet Altaş
Pandemi döneminde otomotiv sektörü en fazla etkilenen sektörler arasında yer alıyor. Yeni dönemde çip krizi devam edecek. Hatta bu krizin 2024’e kadar sürmesi ön görülüyor. Otomotiv endüstrisi çip krizi derken şimdi de magnezyum kıtlığı nedeniyle üretimi durdurma riski ile karşı karşıya. Dünyanın en büyük otomobil üreticileri ve diğer alüminyum kullanıcıları, Avrupa genelinde "çok kötü" olarak tanımlanan bir magnezyum kıtlığı nedeniyle birkaç hafta sonra üretimi durdurmak zorunda kalabilir. Bu durum da sektörü elbette daha da zor durumda bırakır. Dolar/TL’deki ilk düşüşler fiyatlara yansıdı fiyatlarda geri çekilmeler oldu ancak magnezyum ve çip krizindeki aksaklıklar üretimleri sekteye uğratırsa fiyatlarda artışlar yaşanabilir. Bu durum elbette döviz rakamlarıyla da eş değer ilerliyor. Dövizde oluşacak yeni hareketlenmelerde fiyatlar artabilir.
KARADENİZ EKONOMİ / ASEL GÜRSOY