Karadeniz firmaları küresel pazarda fark yaratıyor!

Geçtiğimiz hafta Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından açıklanan 2023 yılı TİM 1000 listesi, Türkiye ekonomisinin küresel ticaret sahnesindeki rolünü detaylı bir şekilde gözler önüne serdi.

info@karadenizekonomi.com / 26.06.2024

Karadeniz firmaları küresel pazarda fark yaratıyor!

Bu önemli liste, Türkiye'nin en büyük ihracatçılarını sektörel bazda sıralayarak, ülkenin ekonomik dinamiklerini ve uluslararası rekabet gücünü ortaya koydu.

Özellikle savunma ve havacılık sanayi sektörü, 2023 yılında gösterdiği dikkat çekici performansıyla öne çıktı. Baykar, TUSAŞ, MKE, TEI, Otokar ve BMC Otomotiv gibi önde gelen firmalar, 2023 yılında elde ettikleri yüksek ihracat rakamlarıyla sektördeki liderliklerini sürdürdüler. Buna göre BAYKAR  1.774.595.116,85 USD, TUSAŞ 889.603.383,94 USD, MKE 447.391.875,20 USD, TEI 341.268.303,46 USD, Otokar 330.477.424,69 USD ve BMC Otomotiv 286.361.061,40 USD ihracat elde etti.

Karadeniz bölgesinden de TİM 1000 listesinde yer alan firmalar, bölgenin ekonomik çeşitliliğine önemli katkılarda bulundu. Bölgedeki çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren bu firmaların listeye girmesi, Karadeniz'in ihracat potansiyelini ve ekonomik büyümesini destekleyen bir gösterge olarak değerlendirildi.2023 yılı TİM 1000 listesinde Karadeniz ihracatçılarının performans dağılımları ise şu şekildedir:

FINDIK İHRACATINDA BÜYÜK BAŞARI: KARADENİZ’DEN 14 FİRMA ZİRVEDE

Karadeniz Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (KFMİB) Başkanı Hasan Osman Sabır,

Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından 2023 yılına ilişkin olarak yayınlanan “Türkiye’nin İlk 1000 İhracatçısı” listesinde yer alan üyelerini tebrik etti.Başkan Sabır, “14 üyemiz Türkiye’nin İlk 1000 İhracatçısı listesine girme başarısını göstermiştir. Her bir firmamızı tebrik ederiz” dedi.

FERRERO TÜRKİYE ÇİKOLATA EGE’NİN İHRACAT ŞAMPİYONU OLDU

Ferrero Türkiye Çikolata, Türkiye’nin ‘İlk 1000 İhracatçısı’ listesine girmeyi başardı. Manisa fabrikasında üretilen markaları, NUTELLA®, KINDER Süt Dilimi ve Kinder Pingui gibi ürünlerle hem iç pazarda hem de yurtdışında büyük ilgi görüyor. 2023 yılında 77 milyon 150 bin dolarlık bir ihracat gerçekleştiren firma, aynı zamanda ‘şekercilik mamulleri’ sektöründe Ege’nin ihracat şampiyonu oldu. Ferrero Türkiye Çikolata, Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği tarafından düzenlenen ödül töreninde sektör birinciliği ödülüne layık görüldü.Ferrero Türkiye ve IPA Bölge Direktörü Azmi Gümüşlüoğlu, Manisa fabrikasının kuruluşundan bu yana yaklaşık 150 milyon avro yatırım yapıldığını ve üretim kapasitesinin her yıl çift haneli büyüdüğünü belirtti. Firma, dünya genelinde yaklaşık 30 ülkeye ihracat yapıyor ve 2023'te ihracat gelirini neredeyse iki katına çıkardı.

ULUSOY UN, UN SEKTÖRÜNÜN İHRACAT LİDERİ OLDU

Ulusoy Un, 2023 yılında Türkiye'nin en büyük un üreticisi olarak öne çıktı. 39,6 milyar TL satış hasılatıyla yılını kapatan firma, 4.415 ton/gün buğday işleme kapasitesiyle sektörde lider konumda bulunuyor. Ulusoy Un, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından açıklanan 2023 TİM1000 listesinde 127 milyon 286 bin dolarlık ihracatıyla 210. sıraya yükseldi. İhracatını geçen yıla göre yüzde 10,8 artırarak sektör sıralamasında 13. sıraya yükselen firma, Türkiye'nin en büyük un ihracatçısı olarak da öne çıktı. Ulusoy Un Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Eren Günhan Ulusoy, "2023 yılında 107 ülkeye ihracat yaparak Türkiye'nin un ihracatının yüzde 10'unu tek başımıza gerçekleştirdik. 2024'te de üretimimizden aldığımız güçle ihracata odaklanarak katkı sağlamayı sürdüreceğiz" dedi.

PAKUN 2023'TE İHRACATINI YÜZDE 25 ARTIRARAK 55,7 MİLYON DOLARA ÇIKARDI

Pakun, 2023 yılında ihracatını yüzde 25 artırarak 55,7 milyon dolar seviyesine çıkardı. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından açıklanan TİM1000 listesinde hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektöründe en çok ihracat gerçekleştiren 52. şirket olarak yer aldı ve genel sıralamada 531. sıraya yükseldi. Şirket, geçen yıl 44,5 milyon dolarlık ihracatla sektörde 61., genel sıralamada ise 704. sırada yer alıyordu. Pakun'un Yönetim Kurulu Başkanı Niyazi Durgun, 2023 hedeflerinin 100 milyon dolar ihracat olduğunu belirtti ve şunları ekledi:

"Zorlu bir yıla rağmen 55,7 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaşarak Türkiye'nin ihracat şampiyonları arasında yer almanın gururunu yaşıyoruz. Satışlarımızın yüzde 70'ini dış pazarlara gerçekleştiriyoruz ve 107 ülkede faaliyet gösteriyoruz. 2024 yılında üretimimizi güçlendirerek ihracat kapasitemizi yüzde 75 artırmayı planlıyoruz. Ayrıca yeni fabrika yatırımları ve inovasyon çalışmalarımızla sektördeki liderliğimizi sürdüreceğiz."

Niyazi Durgun ayrıca, Pakun'un ödüllü 'Durgun' Un markasıyla perakende sektörüne giriş yapacaklarını ve sektördeki inovasyon güçlerini artırmak için yeni tesisler kuracaklarını da vurguladı.

ARSLANTÜRK TARIM YÜKSELİŞİNİ SÜRDÜRÜYOR

Arslantürk Tarım, Türkiye'nin köklü tarım firmalarından biri olarak sektörde önemli bir konumda yer alıyor. Her yıl düzenlenen TIM 1000 listesine girmeyi başaran firma, bu yıl da başarı çıtasını daha da yukarılara taşıdığını açıkladı. TIM 1000 listesine girmenin firma için prestij ve iş hacmi açısından önemli bir etki yarattığını belirten Sabahattin Arslantürk, "Var olan imajımızı koruduk. Ancak bu, bizim için yeni bir olay olmadığı için çok derin bir etki yaratmadı. Ancak yerimizi daha da yukarılara taşımak için çalışmalarımızı sürdüreceğiz" dedi.

Geçen yıl ile kıyaslandığında sıralamadaki ve ticaret iş hacmindeki farklılıklardan bahseden Arslantürk, "Son yıllarda küresel ticaretteki değişimler ve belirsizlikler, firmamızı olumsuz yönde etkiledi. Ancak bu olumsuzlukların zamanla ortadan kalkacağına inanıyor ve iş hacmimizdeki artışın ve sağladığımız faydanın daha da ileriye gideceğine inanıyoruz" şeklinde konuştu.

Küresel ticaretteki değişimlere karşı aldıkları önlemlerden bahseden Arslantürk, "Dünya ve ülke ekonomisindeki gelişmelere bağlı olarak tasarruf tedbirlerini ön planda tutuyoruz. Birim maliyetlerimizi düşürmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz" dedi.Tedarik zinciri yönetimi ve lojistik açısından kullandıkları yeniliklerden bahseden Arslantürk, "Tedarik için klasik yöntemlerin yanında mevcut lojistik imkanlarından faydalanıyoruz. Havayolu, denizyolu ve karayolu gibi bütün imkanları kullanarak müşteri yakınlığına göre hareket ediyoruz" şeklinde açıklamalarda bulundu.Son olarak genç girişimcilere ve ihracatçılara tavsiyelerde bulunan Arslantürk, "Gençlerin uzun vadeli görüşlerle hareket etmelerini ve sektörde çeşitliliği artırmalarını öneririm. İhracatta da çeşitli yapıda hareket etmek, kriz dönemlerinde olumsuz etkileri azaltabilir" dedi.

GÜRSOY TARIM’IN BAŞARI STRATEJİSİ

Gürsoy Tarım YKB Dursun O. Gürsoy, TIM 1000 listesine girmesinin ardındaki başarı faktörlerini detaylandırdı. Şirketin uzun süredir var olan pazarı ve sağlam müşteri tabanı sayesinde istikrarlı bir performans sergilediğini belirtti. Özellikle kaliteli müşterilere odaklanarak yüksek talep gören sektörlerde yer aldıklarını vurguladı. Bu stratejilerinin, her yıl istikrarlı bir ciro elde etmelerini sağladığını ifade etti.

Geçen yıla kıyasla 2023 yılında şirketin ihracatının ve tonajının arttığını söyleyen Gürsoy, bu yılın öncekilerden daha özel olduğunu ve ihracat rakamlarının artış gösterdiğini dile getirdi. Ayrıca yeni pazarlara açılma çabalarının devam ettiğini ve uluslararası fuarlar aracılığıyla yeni müşteriler kazanmaya çalıştıklarını belirtti. TIM 1000 listesine girmenin firmanın prestiji ve iş hacmi üzerinde olumlu etkiler yarattığını da ekledi.

Küresel ticaretteki belirsizlikler ve rakip ülkelerin hızla artan üretim kapasiteleri konusundaki endişelerini dile getiren Gürsoy, özellikle Amerika ve Şili gibi ülkelerin fındık üretimindeki büyümelerine dikkat çekti. Bu durumun Türkiye için rekabeti artırdığını ve fiyatları aşağıya çektiğini belirtti. Türkiye'nin ekonomik koşullarını ve müşteri taleplerini göz önünde bulundurarak stratejilerini şekillendirdiklerini ve yatırımlarını buna göre planladıklarını söyledi.

Genç girişimcilere ve ihracatçılara seslenerek, spekülasyonlardan uzak durmalarını ve maliyet yönetimini sıkı tutmalarını önerdi. Ayrıca, Türkiye'deki enflasyon ve diğer ekonomik faktörleri dikkate alarak uzun vadeli planlamalar yapmaları gerektiğini vurguladı. Gürsoy, şirketin gelecekteki stratejilerini değiştirme ve uyum sağlama kabiliyetine vurgu yaparak, piyasadaki değişimlere adapte olmanın önemini vurguladı.

 

Asel GÜRSOY

 

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar