Tedarikten üretime ve satışa tüm süreçte; Teknolojiye yatırım
Teknolojinin sürekli kendini yenilediği süreçte kaçınılmaz dönüşümler firma stratejilerinde oldukça önemli bir yere sahip olmaya başladı. Bu gereksinimlere ilişkin öngörülerle Çamsan Ordu A.Ş. de tüm süreçlerinde dijital dönüşümün optimizasyon, süreklilik, görünürlük, simülasyon, kara destek sistemlerine katkısı sayesinde mevcut durum analizi ve ileri tahminleme gücünü artırmayı başardı. Dolayısıyla, hayata geçirmeyi başardığı yatırımların altında da bu gerçek yatıyor olsa gerek.
info@karadenizekonomi.com / 20.04.2021
Murat Gürsoy ile Karadeniz Sohbetleri’nde bu hafta konuğumuz Çamsan Ordu A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Poyraz. Başarılı işadamıyla geçen yıl tam da bugünlerde yani pandemi koşullarının giderek ağırlaştığı bir dönemde hayata geçirmeye başladıkları yatırımlarını, birkaç hafta önce gelişen yeni ortaklıklarını ve sektör özelinde ülke ekonomisini konuştuk.
-Ülkemizde MDF ihracatına öncülük eden ve global pazarın en önemli aktörlerinden biri olan Çamsan Ordu’nun yönetim kurulu başkanı olarak hem de oldukça zor bir dönemde 70 milyon euroluk bir yatırıma imza attınız. Bu yatırımda son durum nedir?
-2020 yılında anlaşmasını yaptığımız 70 milyon euroluk yatırım ile hayata geçireceğimiz yeni MDF3 üretim tesisimizde Mayıs ayında üretime geçmeyi planlıyoruz. Pandemi sürecinde olsak da inşaatımıza ara vermeden devam ettik. Yani yatırımımızı ötelemedik.
-Farklı özelliklere sahip bir tesis inşa ettiğinizi biliyoruz. Bu farklılıkları bir de sizden dinlemek isteriz
-En son teknolojiyi kullanmayı amaçladığımız yeni tesisimizin en önemli özelliklerinden biri solar enerji ile kendi elektrik ihtiyacının yüzde 10’unu karşılayacak olması. Sürdürülebilir bir gelecek politikalarımız kapsamında bu alanda yatırımlarımız devam edecek. Ek olarak iş yapış modellerimiz ve organizasyonel süreçlerimizde de hayata geçirdiğimiz önemli dijital dönüşüm faaliyetlerimiz var. Bunların başında, kurumsal kaynak planlama yazılımı olarak seçtiğimiz SAP ERP var. Bu değişim ile yeni nesil iş süreçlerimizde hız, esneklik ve sadelik kazanarak finans, tedarik zinciri, üretim, satış ve satın alma gibi iş kollarında verimli bir etkileşim sağlayarak, veriye dayalı karar destek sistemimizi oluşturuyoruz. Ayrıca tüm fabrika genelinde başlattığımız veri toplama projemiz kapsamında büyük veri (big data) ile analitik ve yapay zeka platformu olarak seçtiğimiz SAS yazılımı etkileşimi ile de ileriye yönelik simülasyonlar yaparak daha doğru ve rekabetçi stratejik kararlar alabilmeyi hedefliyoruz.
-Bütün bu anlattıklarınızdan sonraki hedefleriniz daha çarpıcı olsa gerek…
-Tam olarak bu şekilde tanımlanabilir mi bilemiyorum ama bir sonraki adımımız, 15 milyon euroluk ilave bir yatırım ile emprenye ve kaplama tesisi ile parke hattı yatırımlarını yapmak diğer önceliklerimiz arasında sayılabilir.
-Orta Doğu’da ve ülkemizde Alman teknolojisi ile delikli sunta üreten tek sunta fabrikası olan Kolçam, Çamsan Ordu’nun iştiraki oldu. Bu önemli ortaklı size hangi avantajları kazandıracak?
-Türkiye'de ilk ve tek ekstrüzyon pres sistemi ile seri çözümler üretebilen Kolçam ile gerçekleştirdiğimiz bu ortaklık ile çok daha geniş bir yelpazede sektördeki üreticilerimizin ihtiyaçlarına cevap verebilmenin mutluluğunu yaşıyoruz. Bu ortaklık, bölgesel ve küresel ölçekte pazar payımızı artırma stratejimizin bir parçası. Bu yatırım, her iki markanın da büyüme stratejisini destekleyecek ve rekabet gücünü artıracak. Amacımız ürün çeşitliliğimizi artırarak, Türkiye, Orta Doğu ve Balkan ülkelerinin delikli yonga levha ihtiyaçlarına da cevap vermek.
-Bize öyle geliyor ki; en büyük 1000 sanayi kuruluşu içinde istikrarlı bir şekilde yer alan Çamsan Ordu’nun sıralamadaki yeni hedefi ilk 500 içinde yer almak olacak. Sizin bu konudaki düşünceniz nedir?
-2020 yılı, Çamsan Ordu için çok başarılı bir yıl oldu. İhracattaki satış gücümüz ve pazarlama faaliyetlerimiz ile markamızın değerini ve kurumsal imajını, hem yurtiçi ve hem de yurtdışı pazarlarda çok güçlendirdik. İran başta olmak üzere, Avrupa, Kafkasya, Afrika ve Orta Doğu ülkelerine ihracatımızı her yıl istikrarlı bir şekilde arttırıyoruz. Nisan ayı sonunda açmayı planladığımız yeni MDF3 üretim tesisimiz ile portföyümüze ekleyeceğimiz yeni ürünlerin pazarlarını bulmak için çok çalışıyoruz ve sağlam adımlarla ilerliyoruz. İhracat hacmimizi 2021 yılında yeni MDF3 üretim tesisimizin de devreye girmesi ile üç katına çıkarmayı ve daha fazla büyümeyi hedefliyoruz. Bu durum da sıralamadaki yerimizi nasıl etkiler bunu zamanla göreceğiz.
-Günümüz koşullarında teknoloji hiç olmadığı kadar işlerin içinde. Dijital dönüşüm noktasında satıştan pazarlamaya ve insan kaynaklarına kadar dijital dönüşümün dokunmadığı alan yok gibi. Firmanız bu dijital dönüşümü nasıl yaşıyor?
-İşletme olarak üç yıl önce başladık digital dönüşüm çalışmalarına ve kararlılıkla sürdürüyoruz. Teknolojinin sürekli kendini yenilediği bu süreçte dönüşüm kaçınılmaz ve hatta firma stratejileri içinde oldukça önemli bir yere sahip olmalı. Çamsan Ordu olarak hedefimiz tüm süreçlerimizde dijital dönüşümün katkısıyla optimizasyon, süreklilik, görünürlük, simülasyon, kara destek sistemlerine katkısı sayesinde mevcut durum analizi ve ileri tahminleme gücümüzü arttırmak.
-Bir anlamda daha fazla müşteri memnuniyeti mi?
-Tam olarak öyle… Bu sayede müşteri odaklı memnuniyetin en üst seviyede olması hedefimiz. Tedarikten, üretime, satıştan diğer tüm süreçlere kadar teknolojiyi yaşam biçimi haline getirdik. Özellikle son yıllarda ivmelendirdiğimiz dijital dönüşüm projelerimizle veri bütünlüğünün sağlanması ve bu bağlamda büyük veri elde edip analitik ve yapay zekâ yardımıyla doğru modellemeler oluşturarak karar destek sistemlerimizi geliştirdik, geliştiriyoruz. Dolayısıyla teknoloji bizim için hep stratejik ortak oldu ve olmaya da devam edecek.
-İç pazarda sektör temsilcileri 3-4 ay sonraya ham madde bulamadıklarını söylüyorlar. Ülke ekonomisindeki gelişmelerden dolayı daha fazla ihracatla ülkemize döviz girmesi çok büyük önem kazandı. Bu yönüyle bakıldığında sektörün en önemli sorunu nedir? Devletten bir sanayici olarak beklentileriniz nelerdir?
-İç pazarda sektör temsilcileri olan mobilya üreticileri, yan sanayisi ve aksesuar üreticileri, MDF ve MDFLAM ürünlerine ulaşamadıklarını ve üretici firmaların da kendilerine 3 ila 4 ay arası termin süreleri verdiğini belirtiyor. Çamsan Ordu olarak biz ihracatımıza kota veriyoruz ve iç pazarı devamlı desteklemek üzere çalışıyoruz. Zira Türkiye pazarında varlığı olmayan bir üreticinin global pazarlarda da başarılı olabileceğine inanmıyoruz. Özet olarak Çamsan Ordu, kesinlikle iç pazarı ihmal etmiyor. 2019 yılındaki ihracatımızın toplam satışlarımızdan aldığı pay, aldığımız stratejik bir kararla 020 yılında yüzde 11,62 'den yüzde 10,19 düzeyine düşürüldü. Çamsan Ordu olarak ekonomik istikrarın sürekliliğinin önemli olduğu düşüncesi ile kurlarda ve enflasyon özelinde istikrar sağlandığında, sanayici olarak daha kolay önümüzü görebileceğimizi düşünüyoruz.