Tadelle ve Sarelle'nin yeni sahibi Oyak
Sanset Gıda ile satın alma anlaşmasını imzalayan OYAK, Sagra ile birlikte Tadelle, Sarelle ve Gol markalarını OYAK Grup Şirketleri bünyesine katmak için Rekabet Kurumu’na başvurdu. Söz konusu anlaşmayla OYAK, Nutella'nın üreticisi İtalyan Ferrero'ya rakip oldu.
info@karadenizekonomi.com / 6.04.2021
Yaklaşık bir buçuk ay kadar önce genel yayın yönetmenimiz Murat Gürsoy’un dile getirdiği Sagra’nın satışında işlem tamamlandı ve Tadelle ile Sarelle’nin yeni sahibi Oyak Grubu oldu. Türkiye’de 120 milyar lirayı aşan, 2023 yılında 40 milyar lira ihracat hedefi olan gıda sektöründe önemli bir hamle geldi. OYAK, sürdürülebilir büyüme planlarına gıda sektörünü de dâhil etti. Kurumdan yapılan yazılı açıklamaya göre Sanset Gıda ile satın alma anlaşması imzalayarak, 1936 yılında Ordu’da kurulan ve fındığı çuvaldan çıkararak sanayi ürünü haline getiren Sagra ile birlikte Tadelle, Sarelle ve Gol markalarını OYAK Grup Şirketleri bünyesine kattı.
Konuya ilişkin açıklamalarda bulunan OYAK Genel Müdürü Süleyman Savaş Erdem “Covid-19 salgını ile dünyada tarım ve gıda sektörünün önemi daha da arttı. Döngüsel olmayan bu sektörlerin kriz dönemlerinde etkilenmediğini görmüş olduk. Tarım sektöründe ciddi yatırımlarımız bulunuyor. Bu hamlemizle, stratejik öneme sahip gıda sektöründe de OYAK’ın kararlılığını ve yenilikçi bakış açısını gösterme fırsatına kavuştuk. 2018’de Dünya Gıda Örgütü (FAO)’un verilerine göre dünya fındık üretim alanlarının yüzde 75’i Türkiye’de bulunurken, yine aynı raporda fındık üretiminin ancak yüzde 60’ını Türkiye karşılamakta olduğunu görüyoruz. Bu alanda Ar-Ge gücümüzü kullanarak verimliliği artırmayı ve bu sektörü büyütmeyi hedefliyoruz” dedi.
85 yıllık bilgi birikimi
“OYAK’ın gücü ile Sagra’nın 85 yıllık bilgi birikimi ve tecrübesini bir araya getirerek markayı daha da ileriye taşımayı, pazardaki fırsatları değerlendirerek ürün çeşitliliğini arttırmayı ve özellikle gıda ihracatında önemli bir hacme ulaşmayı hedefliyoruz” sözleriyle iddialarını ortaya koyan Erdem, Sagra ile kısa zamanda kategorileri, ürün gamını ve marka sayısını arttırarak zengin bir portföye ulaşarak, yurt içiyle birlikte yurt dışı katma değeri yüksek ürünlerle ihracat pazarlarında söz sahibi olmayı hedeflediklerini söyledi.
Oyak Strateji İş Geliştirme Sorumlu Grup Başkanı Aslıhan Döğer
“Yeni dönemde ilk adım yeni yatırım ve istihdamlar olacak”
Sagra’nın Oyak Grubu’na satışına ilişkin Bloomberg TV’de konuşan Oyak Strateji İş Geliştirme Sorumlu Grup Başkanı Aslıhan Döğer, satışa ilişkin rakamsal bilgiler vermemekle birlikte beklentilerinin yüksekliğine vurgu yaptı. Döğer, “rekabet süreci onay sürecinde olduğumuzdan satışa ilişkin bir rakamın açıklayamıyoruz. Grup olarak gıda pazarında büyümek, Ortadoğu’da ve Türk nüfusunun çok yoğun olduğu Avrupa ve Amerika pazarında marka ve ürün çeşitliliğini artırmak istiyoruz. Bu alandaki AR-GE desteklerimiz ve beklentilerimizle bir model oluşturduk. Bu modelle değerlediğimizde 5 yıl içinde geri dönüşünün tamamlanacağını öngörüyoruz. Atacağımız ilk adım ise yeni yatırımlar ve yeni istihdamlar olacak” dedi.
Dünya devi Ferrero'nun Türkiye'de 6 fındık fabrikası var
OYAK bu satın almayla Nutella'nın üreticisi İtalyan Ferrero ile rakip oldu. Ferrero, 2013 yılında Manisa fabrikasını açtı. 2014 yılında Oltan Gıda’yı satın alarak Ferrero Fındık’ı kurdu. Ferrero’nun Türkiye’de 6’sı fındık fabrikası olmak üzere toplam 7 üretim tesisi bulunuyor. Ferrero dünya genelinde tüm fabrikalarında kullandığı fındığın yüzde 80'nini Türkiye'den alıyor. Nutella'nın sürme çikolata pazarındaki küresel payı yüzde 54 seviyesinde bulunuyor ve bu alanda neredeyse rakipsiz kabul ediliyor.
TEPKİLER
Ordu Valisi Tuncay Sonel
“Taş yerinde ağırdır”
“Sağra’nın OYAK Grubu’na satışından sonra sosyal medya hesabından açıklama yapan Ordu Valisi Tuncay Sonel, “Ordu Sağra Fabrikamızı OYAK aldı. Tarihi ve marka değeri olan Sağra’mızın Ordu’da kalması bizler için çok önemliydi. Hayırlı olsun. Dünyada üretilen dört fındıktan biri Ordu’dan. Taş yerinde ağırdır. Süreçte destek veren Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a şükranlarımızı sunarız” ifadelerini kullandı.”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. M. Hilmi Güler
“Dünya markamız Ordu’da kaldı”
“Sagra ilimizin ve ülkemizin önde gelen markalarından ve hatta dünya markası olmuş bir sanayi kuruluşumuzdur. Geçmişte olduğu gibi bugün de Sagra’nın kent ve ülke ekonomisine katkılarının devamı için Sagra’nın Ordu’da kalıp üretimine devam etmesine destek olacağız.”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ORDUSİAD Başkanı A. Kadir Engin
“Sagra bölge ekonomisine katkı sunmaya devam edecek”
“Ünü ülke sınırlarının dışına taşan ve Ordu ile özdeşleşen Sagra önde gelen marka değerlerimizden biridir. Bizleri mutlu eden sayın valimizin de söylemiş olduğu gibi böyle bir markanın Ordu’da kalacak olması, yatırım ve istihdamını artırarak ülke ve bölge ekonomisine katkılarının sürdürecek olmasıdır. Ayrıca ülkemizin sermaye yapısı güçlü bir grubu tarafından alınmış olması da büyük kazanç olacaktır.”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
İrfan Donat - Bloomberg HT Tarım Editörü
Fındık ve kakaonun kavanoza girme hikâyesi: Sagra
“Hafta başında tarım ve gıda sektörü açısından önemli bir haber gündeme geldi. Sanset Gıda ile satın alma anlaşması imzalayan OYAK, Türkiye çikolatalı ürünler pazarının köklü markalarından Sagra ile birlikte Tadelle, Sarelle ve Gol markalarını da OYAK Grup Şirketleri bünyesine katmak için Rekabet Kurumu’na başvurdu. Söz konusu haber iki açıdan çok önemli. İlki, Sagra markası Türkiye için önemli bir değer ve potansiyel. İkincisi ise bu değerli markayı yine yerli ve milli bir şirket satın aldı; deyim yerindeyse "yabancıya gitmedi". Yeni nesil çok farkında olmayabilir ama Sagra, herhangi bir marka değildir. Türkiye açısından çok önemli bir "hikâyedir. Bu hikâyeyi araştırmacı-yazar Naim Güney’in Ağustos 2018’de Karadeniz Ekspres Gazetesi’nde kaleme aldığı “Fındıkta Devrim Yapan Bir Aile “Kahraman Sağra ve Çocukları” başlıklı yazıyla o kadar güzel anlatmıştı ki mutlaka okumanızı isteyeceğim. Yerel tarih konusunda yaptığı araştırmalarla bilinen Naim Güney’in Ünal Sağra ile yaptığı şifahi görüşmelerinden bilgilerin de yer aldığı yazı aslında ibretlik bir hikâye. Bu yazıyı yayınlamadan önce telefonda Naim Güney ile görüştüm. Kendisi, yaklaşık 6 yıldır arşivleri tarayarak Sağra Ailesi ve Sagra Markası ile fındığın hikâyesini objektif şekilde ortaya koyacak bir kitap hazırlıyor. Bir yıla kalmaz yayınlanmasını beklediği kitabının da sektör açısından kaynak niteliğinde olacağını söylüyor. Biz de merakla bekliyoruz. Oyak Grubu’nun, Sagra ile birlikte Tadelle, Sarelle ve Gol markalarını bünyesine katma hamlesiyle birlikte bu değerli markaların ardındaki hikâyeyi de görmezden gelmemeliyiz.