Ekoturizmde olağanüstü bir destinasyon Artvin

Karadeniz Bölgesi’nin kalkınmada geri kalmışlığını masaya yatırdığımız yazı dizimizde bu hafta ekonomik ve sosyal göstergeleriyle Artvin’i anlattık. Artvin Valisi Yılmaz Doruk, Belediye Başkanı Demirhan Elçin ve Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Seçkin Kurt’un da görüşlerine başvurduğumuzda aldığımız cevaplarda gördük ki Karadeniz’in en doğu ucunda yer alan bu güzel şehir, devasa Yusufeli Barajı ile ülkemizin enerji açığını karşılamaya hazırlanıyor. Ama böylesine bir kamu yatırımına ev sahipliği etmesi aslında bazı handikapları da beraberinde getirmiş. Teşvik sisteminde 4’üncü bölgede yer alması özel sektör yatırımlarından yeterince pay almamasına yol açıyor. Görünen o ki 5’inci bölge koşullarına sahip olan kentin gelişimi için teşvik öncelikleri olmazsa olmazlar arasında. Diğer yandan yaylaları, endemik bitki örtüsü ve doğal güzellikleri ile ekoturizmde yepyeni bir destinasyon…

info@karadenizekonomi.com / 19.01.2021

Ekoturizmde olağanüstü bir destinasyon Artvin

Geçen hafta da bahsettiğimiz gibi gelişmişliğe bağlı olarak sanayileşmenin ülkenin batısında yer alan birkaç şehirde kümelenmesi ile Zonguldak-Ankara-Konya hattının doğusunda kalan 49 il ve iki ilçe kalkınmada öncelikli yöreler olarak adlandırılmaktadır. Coğrafi yapısı ve konumu nedeniyle Karadeniz ve Akdeniz iklimini beraber yaşayan bir yapıya sahip olan Artvin’de sosyo-ekonomik yapı tarım ve hayvancılığa, sektörel yapı perakende ticarete dayalıdır. Artvin’in teşvik sisteminde 4’üncü bölge statüsünde değerlendirilmesi büyük bir handikaptır. Ulusal ölçekte enerji ve yol yatırımları ile çalışan kesimin büyük çoğunluğunun kamuda ve bu alanlarda bulunması, kıstas alınan birçok değerleri, normalin çok üstüne taşımaktadır. Bu da yanıltıcı bir durum yaratmaktadır. Dolayısıyla yatırımcıların Artvin’i tercih etmesini sağlamak için 5’inci bölge statüsüne taşınması önemlidir. Kayıt dışı ekonominin yok denecek kadar az olduğu ilde enerji, maden ve gıda ürünleri ile orman ürünleri alanlarında yeterli potansiyel bulunmaktadır. Artvin, 2000’li yılların başından itibaren başlayan ve halen devam eden, Çoruh havzası HES Projeleri kapsamında biten barajlarla, ülke ekonomisine de büyük oranda katkı sağlayan bir ildir.

Dünyanın en büyük barajlarından Yusufeli Barajı

Artvin’de Çoruh Nehri üzerinde yapımı süren Yusufeli Barajı'nın gövdesinin tamamlanmasına 4 metre kalırken, Ünite-3'e ait 300 ton ağırlığındaki rotor da devasa tavan vinciyle başarılı şekilde yerine indirildi. Baraj tamamlandığında, 275 metre gövde yüksekliğiyle Türkiye’nin en yüksek, dünyanın ise 'çift eğrilikli ince kemer baraj tipi' kategorisinde 3’üncü en yüksek barajı olacak. Bu vizyon proje tamamlandığında milli bütçeye yıllık 1,5 milyar lira katkı sağlayacak.

Ekonomik ve sosyal göstergeler

7 bin 359 kilometrekare alanda 170 bin 875 kişi ile ülke genelindeki nüfus sıralamasında 76’ncı sırada bulunan ve gayri safi yurt içi hasıladan aldığı pay 39 bin 538 TL. olan Artvin ilinin ekonomik ve sosyal göstergeleri şu şekilde oluşmuştur.

Dış ticarette Artvin:

İl genelinde 246 firma 48 milyon 771 bin dolar düzeyinde ihracat yaparken aktif bir Organize Sanayi Bölgesi’nin olmamasıyla işsizlik oranının da yüzde 7.1 düzeyinde olmasında etkendir. Dış ticaret rakamlarında bir başka gösterge olan ithalat verilerine baktığımızda ise Artvin 2019 yılında 23 milyon 673 bin dolarlık dış alım gerçekleştirmiştir.

Tarım:

Artvin’in ekonomisi geneli itibariyle tarıma dayanır. Önemli tarımsal ürünleri; Çay, Fındık, Bal, Süt Ürünleri, Mısır, Patates, Yonca (yeşil), Korunga, Domates, Fasulye, Salatalık, Elma, Ceviz, Kiraz, Armut, Erik, Mandalina, Çilek, Kivi ve Zeytin’dir. Bu ürünlerin büyük bir kısmı organik ürün formundadır. Eşsiz coğrafyası ve bitkisel çeşitliliği nedeniyle kaliteli bal üretimi son yıllarda artmıştır. İl aynı zamanda Kafkas Arı ırkının gen merkezidir. Yaklaşık 100 bin koloni varlığıyla bin tonun üzerinde bal üretilmektedir. Önemli bir kısmı organik bal olarak pazarlanmaktadır.

Turizm:

Yayla ve eko turizmin etkili olduğu ilde turizm belgeli 143 otelde toplam yatak kapasitesi 4 bin 876 olurken yıl boyunca ağırlanan turist sayısı sa210 bin kişiye yaklaşmıştır.

Sağlık:

Toplamda 8 hastanenin bulunduğu Artvin’de yatak sayısı 143’tür. Son verilere göre bin kişiye düşen doktor sayısı 1 olarak kayıtlara geçmiştir.

Göçler:

Karadeniz Bölgesi’nin en ucunda yer alan Artvin, göç geçişkenliği yaşayan illerimiz arasındadır. Son verilerde 8 bin 400 kişi göç alan kentte 10 bin 676 kişi de yaşadığı yerden ayrılarak diğer illere yönelmiştir.

Yılmaz Doruk-Artvin Valisi: Enerji ve eko turizm kenti olacağız

"Türkiye'nin en uzun eko turizm yollarından biri olacak 52 kilometrelik güzergâhın Artvin'de hayata geçirilecek olması ilimizin turizmine değer katacaktır. Çoruh eko turizm projesi adıyla yapımına başlanan 52 kilometrelik parkur kısa sürede turizme kazandırılacaktır. Proje kapsamında Anbarlı-Tütüncüler, Ormanlı-Fıstıklı köyleri, Çamlık-Yenimahalle ile Kafkasör-Genya Dağı boyunca 52 kilometrelik güzergahta yürüyüş yolu, orman yolu, stabilize köy yolu ve bisiklet yolu olmak üzere 4 ayrı parkur oluşturma çalışmaları devam ediyor. Keşfedilmemiş şelaleleri, zengin flora ve faunası, derin vadileri ve berrak sularıyla doğaseverler için olağanüstü güzellikleri sunacağız. Artvin'in büyüleyici doğasının tahrip edilmeden turizme kazandırılması için bu projeyi çok önemsiyoruz. Ayrıca Çoruh Havzası Projeleri kapsamında barajlar şehri haline gelen Artvin'in ülke ekonomisine devasa katkı sağlayacağı muhakkaktır. Çoruh Nehri üzerindeki büyük projelerden Muratlı, Borçka, Deriner barajlarının tamamlanarak işletmeye alındı. İnşaatı tüm hızıyla devam eden Yusufeli Barajı'nın ise hedeflenen sürede tamamlanarak işletmeye alınacağına inanıyorum. Barajların ülke ekonomisine sağladığı katkının yanında enerjide dışa bağımlılığı azaltmak adına da önem arz ettiğinin altını çizmek isterim.”

Demirhan Elçin-Artvin Belediye Başkanı: Geleceğimiz turizm ve eğitimdedir

“Cennetten bir köşe olan Artvin’in geleceği turizm ve eğitimdir. Yaşadığımız şehir için yapacağımız bütün projelerde bu iki önemli hedefi dikkate alarak hareket ediyoruz. Artvin son yıllarda daha çok dikkat çeken bir destinasyon haline geldi. Eşsiz doğası, Genya Dağı, Kafkasör, Atatepesi ve Cam Terası’nın yanı sıra Atabarı Kayak Merkezi, Hatila Milli Parkı, Yankı Tepesi, dillere destan boğa güreşleri ile ve de olağanüstü güzellikteki yaylalarıyla müthiş bir turizm potansiyelini barındırıyor. Bu güzellikleri ülkemize ve tüm dünyaya tanıtmak ve bu tanıtımın sonucunda ilimiz için ekonomik katma değer sağlamak için  yoğun çaba harcıyoruz. Belediyemiz tarafından yöreye özgü Hemşin ve Bijik koyunlarının neslini devam ettirilmesi aynı zamanda istihdama katkı sağlanması için üreticiye destek verilmekte olup,  bu ırkların sadece etinden değil yününden, sütünden ve derisinden yararlanarak ekonomiye katkı sağlaması için proje başlatılmıştır. Eşsiz coğrafyası ve bitkisel çeşitliliği nedeniyle kaliteli bal üretimi de ilimiz ekonomisi için önemli bir gelir kaynağı noktasındadır. Hatilla Vadisi ve Macahel yöresinde üretilen balın lezzeti dünyaya nam salmış durumdadır.”

Seçkin Kurt-Artvin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı: Olmazsa olmazımız turizm

“Artvin’in genel ihracatını ‘Ana Metal Sanayi’, ‘Tarım ve Hayvancılık’, ‘Metalik Olmayan Diğer Mineral Ürünler’ oluştururken, ithalat önceliklerinde ise ‘Maden Kömürü, Linyit’ yer almaktadır. İlimizde sanayi sicil belgesine sahip 300’ün üzerinde firma bulunmakta ve bu işletmelerde üç bin kişiye istihdam sağlanmaktadır. Son yıllarda Doğu Karadeniz Bölgesi’nde turizm faaliyetleri giderek gelişmektedir. Bu durumun ilimize yansımaları her ne kadar istediğimiz düzeyde olmasa da artarak devam edeceğine inanıyoruz. Turizm, bizim olmazsa olmaz hedeflerimizde ilk sıradadır. Bu anlamda ilimizi hak ettiği yere taşımakta kararlıyız. Artvin, aynı zamanda bir eğitim kenti olma iddiasındadır. 2007 yılında kurulan Artvin Çoruh Üniversitesi, Tıbbi Aromatik Bitkiler alanında ihtisas üniversitesi olmuştur. Ve bu konumu önümüzdeki yıllarda ilimize önemli katkılar sağlayacaktır. Yıllardır Artvin’in en büyük sorunu hep ulaşım olmuştur. Konumu ve coğrafyası gereği ya da başka nedenlerden dolayı ilimiz için en büyük engel ulaşımdır. Sahil şeridi boyunca devam eden duble yol Hopa ilçemizden iç bölgelere ne yazık ki henüz gelmemiştir. Bu durum sektörel yapının özellikle imalata dönük yapılanmanın gelişmesine engel olmaktadır. Diğer yandan, Sarp Sınır Kapısı’nın yükü hafifletilmeli ve daha önce gündemde olan Muratlı Sınır Kapısı’nın açılması için daha çok çaba sarf edilmelidir. Bir büyük sorunumuz da, birçok küçük ölçekli illerde olduğu gibi “Ulusal Zincir Marketler” konusudur. Perakende ticarete dayalı bir yapısı olan ilimiz esnaf ve tüccarına büyük zarar vermiştir ve vermeye de devam etmektedir.” REŞAT GÜNGÖR / KARADENİZ EKONOMİ

 

 

 

 

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar