GİSİAD: Giresun’un bu projelere ihtiyacı var

Giresun’un ekonomisine, turizmine ve istihdamına katkı sağlayacak projelerini açıklayan Giresun Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GİSİAD) Başkanı ve Gezmiş Holding Yönetim Kurulu Başkanı İş İnsanı Aykut Gezmiş, Giresun’a ve bölge ekonomisine değer katmaya devam edeceklerini söyledi.

info@karadenizekonomi.com / 18.07.2022

GİSİAD: Giresun’un bu projelere ihtiyacı var

Karadeniz Sohbetlerinde Genel Yayın Yönetmenimiz Murat Gürsoy’un sorularını yanıtlayan iş insanı Aykut Gezmiş, Giresun ve bölge ekonomisi için düşündükleri ve talep ettikleri projelere değinerek eğitim ve turizm başlıklarına dikkat çekti. Giresun Adası’na yapılacak teleferiğin turizme katkı sağlayacağını söyleyen Gezmiş, “Giresun Adası, Karadeniz’in üzerinde yaşanabilir tek adası. Kurulacak bir teleferik ile adanın Karadeniz turizmine katkı sağlamasını istiyoruz. Aynı zamanda Giresun Sanayici ve İşadamları Derneği (GİSİAD) başkanıyım ve GİSİAD olarak adaya giden bir teleferik projesi geliştirmiştik” dedi. Karadeniz’in sahili boyunca yapılacak yat limanlarıyla Giresun’a yat turizminin gelmesini de sağlayabileceklerini açıklayan Gezmiş, “Sarp’tan İstanbul’a kadar 80-90 km’de bir yat limanı yapılmasını öneriyoruz. Bir tanesinin de Giresun’da yapılmasını istiyoruz” dedi. Karadeniz Bölgesi’nde sadece bir tane özel üniversite olduğunu belirten Gezmiş, Giresun’a kurulacak özel üniversitenin şehrin ekonomisine ve istihdamına önemli katkı sağlayacağını vurguladı.

İş insanı Aykut Gezmiş, Genel Yayın Yönetmenimiz Murat Gürsoy’un sorularına verdiği cevaplar ise şöyle:

 

-Gezmişler Holding’in 41. Yılı dolayısıyla neler söylemek istersiniz?

1993 yılından itibaren ben bu bizim aile şirketinde bulunmaktayım. 41 yıllık bir aile şirketi. Beş binden fazla konut, iki milyon metrekare inşaat alanı, fabrikalar, özel okullar, altı yüz kişilik istihdam ve şimdi iki bin öğrenci kapasiteli okullar ve toplam bir milyar dolarlık iş hacmiyle aslında bu bölgeye katkı sağlayan bir şirket. Bizim şirketimizin ana mottosu toplumsal fayda. Bu babamdan devraldığım bir bayrak. Şirketimizde 600 küsur arkadaşımızla birlikte çalışıyoruz. Şirketimizde adalet, liyakat, huzur ve güven esas. Sevgiyle birbirine bağlı, para kazanmaktan ziyade daha farklı şeylerle, hayallerle, ideallerle süslenmiş bezenmiş bir şirketiz.

 

-Holding olarak kaç sektördesiniz?

Şimdi inşaat ve eğitim olmak üzere iki ana sektördeyiz. Çok yakında turizme de gireceğiz. Uzun süredir enerji ve turizmde araştırmalar içindeyiz. Liyakati esas alan topluma fayda sağlamayı motto olarak kabul eden bir şirketin sahibiyiz.

 

-Son bir yılda ne gibi faaliyetler yaptınız ve Giresun için düşündüğünüz projeler nelerdir?

Çıkış noktamız istihdam ve katma değer. Bu bölgenin turizm ve eğitimle ilerleyebileceğini, gelişebileceğini düşündük. GİSİAD olarak buna oturup kafa yorduk. Mühendisler ve mimarlarla birlikte uzunca bir çalışma yaptık. Bu şehre, bu bölgeye nasıl projeler yapalım ki hem işsizlik sorunu çözülsün, hem ekonomi gelişsin. Hem insanların mutluluğu yaşam kalitesi yükselsin. Giresun özelinde, Giresun Adası üzerinde yaşanabilir 42 dönümlük tek ada. Bu adaya şu an teknelerle kısıtlı bir ulaşım var. Biz buraya teleferik projesi geliştirdik. Adaya en yakın kara parçası bin 400 metre uzaklıkta. Adayla kara arasına ortaya bir tane küçük yapay adacık üç dönüm büyüklüğünde bir yapay adacık ve yetmiş metrelik üç tane direk; bir karaya, bir ada tarafına, bir de ortaya. Yetmiş metre uzunluğunda tel salınacak arada. Teleferikle birlikte 500 m² büyüklüğünde bir döner restoran olacak. Adanın herhangi bir doğal dengesini, doğal görünüşünü hiç bozmadan, adanın yanına yerleştirilen bir platformla adaya ulaşımı sağlayacağız. Böylece senede en az bir milyon kişinin buraya ziyaret edeceğini düşünüyoruz. Adaya denizin üzerinden giden teleferik dünyada bir tek Hong Kong'da var. Bu, dünyada ikincisi olacak. Dolayısıyla denizin üzerinde seyahat eden, teleferiğin altının cam olduğunu düşünürseniz altı denizi seyrederek yapılan bir seyahatin çok otantik bir seyahat olacak. En az bir milyon kişi demek yani senede on beş bin civarında tur otobüsü demek. Şu an Karadeniz sahilinden altı yedi bin civarında tur otobüsü geçiyor senede bunun iki katına çıkması demek. Çünkü turist bir bölgeye gittiği zaman orada kaliteli vakit geçirmek ister. Ya güneş, deniz turizmi vardır. Ya da yayla turizmi veya kültürel turizmler vardır. Karadeniz'e gelmesi için sebepler yaratmalıyız. Yani adaya teleferik gibi,  Boztepe gibi. Yani yayla turizm üç beş gün veya on gün. On beş gün sıkılmadan vakit geçirebileceği, eğlenebileceği, dinlenebileceği cazibe merkezleri yarattık. Bu da onlardan bir tanesi. Burada bunun kara ayağında bin araçlık otopark, otobüslerin park edebileceği elli dönüm civarında bin araçlık bir otopark öneriyoruz. Bakın burada diğer görüntülerde de yat limanını görüyorsunuz. Giresun'da gemiler çekeği bölgesi diye bir bölge var. Bunun hemen önünde bin 400 dönüm bir alanda bin teknelik bir yat limanı projesi geliştirdik. Bu yat limanı projesi ve adaya teleferik projesinin toplam maliyeti 200 milyon dolar ve 3 bin kişiye istihdam sağlayacak. İstihdam, turizm ve katma değer açısından önemli bir proje. Bu bacasız sanayidir. Hemen önüne yat imalathanesi ve onun yanına da özel üniversite düşündük. Bu özel üniversitede de yani Karadeniz mutfağındaki vejetaryen mutfakla ilgili gastronomi bölümleri, dünya dilleri, denizle ilgili, teknecilikle ilgili bölümler yapılabilir diyoruz. Yani diğer üniversitelere göre avantajlı olabilecek bölümler açılabilir. Türkiye'de İstanbul ve Ankara dışında toplam 15 tane özel üniversite olarak vakıf üniversitesi var. Bunların sadece bir tanesi Karadeniz Bölgesi’nde Trabzon’da bulunuyor. Giresun'a denize sıfır, bir özel üniversite kurulsun. 400 yüz dönüm alan şu an boş ve halkın kullanacağı rekreasyon park alanı olarak dizayn edilecek. Bunun 150 dönüm civarında bir kısmı özel üniversiteye ayrılsın, denize sıfır özel üniversite kurulsun. Bunu yap-işlet-devret ile 49 yıllığına ihale edelim. Hem özel üniversite, hem yat limanı, hem teleferik projesi toplam üç yüz milyon dolarlık bir proje. Yani 5 milyar TL'lik bir proje. Burada tek isteğimiz buranın ihaleye çıkması. Devletin kasasından bir kuruş çıkmayacak. Tüm Türkiye'ye duyuralım, ihaleye açalım ve yapabilecek olan alsın. Toplam istihdam değeri 5 bin kişi olunca şehir yönetenlerin kulak kabartması gereken önemli bir proje oluyor. Dünyada en çok dövizi bırakan turizm, yat turizmi. Türkiye'ye gelen yatlar İstanbul Boğazı'nda kalıyor. Marmara ve İstanbul Boğazı'na geliyor. İstanbul Boğazı'ndan Karadeniz'e çıkamıyor. Karadeniz’in çok dalgalı olmasından dolayı Karadeniz’de yatların yanaşabileceği limanlar yok. Yani Sarp'tan İstanbul'a kadar. 900 km boyunca her 90 km’de bir marina yapılsa, toplam 8-9 tane. İstanbul'dan yatlar Karadeniz'e açılabilir. Büyük yatların Karadeniz'e açılması demek, o insanların burada yaylaları gezmesi, alışveriş yapması, milyonlarca dolarlık döviz bırakması demek. Bu bahsettiğimiz üç projenin senede yaratacağı katma değer 200 milyon dolar. Yani dışarıdan gelen insan demek, dışarıdan gelen para demek. Turizm çok güzel bir para kazanma sektörüdür. Bu şehirlerin vizyonunu açar, bu şehirlerin gençlerinin önünü açar ve bu şehirleri daha keyifli, daha yaşanılabilir kılar.

 

-Anlattığınız projeler için hangi adımların atılması gerekiyor?

Deniz kıyısı olduğu ve üniversite sahası dolgu alanına yapılacağı için özel karar gerekiyor. Dolgu alanlarına kapalı alan, inşaat inşa etmek için özel bakanlar kurulu kararı gerekiyor. Giresun'a özel üniversite kurulması için, yat limanı ve Giresun Adası'na teleferik yapılması için Bakanlar Kurulu kararı alınmasını istiyoruz. Yap-işlet-devret modeliyle buranın ihaleye çıkarılması lazım. İhaleye çıktığında eğer kimse girmezse biz talibiz. Biz 5 milyarlık bu projeyi şehrimize kazandırmaya talibiz.

 

-Bu projeler hayata geçene kadar gündemde tutmaya devam edecek misiniz?

Bu konuda bir beklenti içinde olmadan şehir ve bölge adına buranın ihaleye çıkmasını istiyoruz. Bu projenin gerçekleşmesi için elimizden geleni yapacağız, yeter ki bölge kazansın. Bu projeleri de yapılana kadar gündemde tutacağım.

 

-Türkiye ekonomisini kısaca değerlendirir misiniz ve çıkış yolu adına neler önerirsiniz?

Ekonomideki bu durum mücbir sebep. Beklenmedik bir durum oldu. Çünkü devletin enflasyon tahmini %5 idi. Şuanda enflasyon ise %73.  Kimsenin elinde olmayan bir şekilde herkes zora düşmüş. Kimse elinde olmayarak ne işçi, ne çalışan, ne de tüccar elinde olmayan şekilde zarar etmiş. Alım gücü azalmış. Borçlarını ödeyemez duruma gelmiş. Sattığı malı koyamıyor hatta bankalar kredileri de durdurdu. Şu an siz gidip ipotek vererek kredi çekemiyorsunuz. Sıkıştığı anda kredi çekmeye alışmış bir ticari düzene bir anda dediniz ki artık ticari kredi yok. Bu önceden ilan edilmeyen bir şey olduğu için şu an herkes zorda. Alınan ticari kredilerde TL şartı ise sermaye kontrolü. 1980-90’lı yıllarda da böyle bir durum yaşadık. O zamanlarda faiz enflasyondan yüksekti. O zaman reel faiz hep artıdaydı. Şimdi ise reel faiz eksi 60.  O yüzden de hiçbir banka zararına kredi vermek istemiyor. Bu sefer de bankadan kredi alamayınca esnaf tefeciye gidiyor.

 

- Giresun’un geleceği açısından önemli olan çevre yolu projesinde son durum nedir?

Karadeniz sahilinde dağlar denize çok yakın olduğu için şehirler deniz kıyısına sıkışmış durumda. Şehirlerin yüzünü güneye dönebilmesi için güneyden geçen çevre yollarına ihtiyaç var. Ordu bunu nispeten yaptı. Birkaç yıl içinde hayata geçecek ve Ordu bunu başardı. Böylece sıkışmış olan şehrini güneye doğru büyütüyor. Giresun’da 10 yıldır çevre yolu projesi konuşuluyor ama bir arpa yolu ilerlenmedi. Ortada çevre yoluna dair hiçbir şey yok. Çevre yolu Giresun'un sıkışmış olan şehirleşmesini arkaya doğru, güneye doğru çevirmek için şart. Bu yapılırsa bir revizyon imar planıyla 20-30 metrelik yollar yapılabilir. Yüksek katlı binalar yapılmak şartıyla, yeşil alanlar yapılabilir. Böylece yüksek katlı binalar bol bol yeşil alanlar ve otoparklar geniş geniş yollar yapılarak çok daha yaşanılabilir bir kent merkezi kurulabilir. Çevre yolumuzu istiyoruz.

 

- Sizin de çok büyük desteğinizin olduğu Giresunspor, 44 yıl sonra Süper Lig'e çıktı. Yeni dönem için neler söylemek istersiniz?

Süper Ligdeki büyük takımların 1 milyar TL gibi bütçeleri var. Giresunspor mütevazı bir takım. 100 milyon civarında geliri, 200 milyon civarında da gideri var. Her sene büyük bir mücadele vererek 100 milyon lirayı takla atarak buluyor. Cavcav modeliyle pahalı futbolcu yerine büyümek isteyen genç futbolcuları buluyor. Hedefi olan çocukları alıyor ve bunlar takımı Süper Lig'de tutuyor. Şimdi 200 milyonluk bir takım 1 milyarlık takımı yeniyor. Bunu yapmak bir beceridir. Parayla ilgisi olsa geçen sene Rizespor ligden düşmezdi. Çok büyük bir başarı. Koskoca Karadeniz'den iki takım var. Trabzon ve Giresun. Koskoca Ege bölgesinden Süper Lig'de bir takım yok. Bunun kıymetini bilmek lazım. Koca koca takımlar geliyor. Giresunspor yönetimine de, Başkan Hakan Karaahmet'e de buradan sevgilerimizi iletiyoruz.

-Teşekkür ederiz.

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar