Gelecek marka ve katma değerde

Durak Fındık A.Ş Yönetim Kurulu Üyesi Kadir Durak,Karadeniz Ekonomi Gazetesi’ne fındıkta sektörün yaşadığı en önemli sorunları dile getirdi.

info@karadenizekonomi.com / 19.02.2019

Gelecek marka ve katma değerde

Türk fındığının geleceği fındıkta daha fazla katmadeğer ve marka yaratmaktan geçtiğini vurgulayan Durak Fındık A.Ş. yönetim kurulu üyesi Kadir Durak, “Yüksek verim ve kaliteli üretim için fındık tarımında makineleşmenin yaygınlaştırılması ön koşuldur. Bu 

Karadeniz Ekonomi Gazetesi’ne sektöre ilişkin değerlendirmelerde bulunan Durak Fındık A.Ş Yönetim Kurulu Üyesi Kadir Durak, fındıkta sektörün yaşadığı en önemli sorunun marka oluşturamamak olduğunu belirterek üründen daha fazla kazanmanın ipuçlarını şu sözlerle dile getirdi: Fındığı hammadde ve yarı mamul olarak ihraçtan kurtulmalıyız. Marka ve katma değer yaratıp çikolata olarak sunabiliyorsak asıl o zaman başarılı oluruz. Fındık sanayisini geliştirmeli ve yüksek katma değerli ürünler yaratmalıyız. özellikle iklim değişikliklerinden kaynaklı kalite ve verim sorunları yaşandığına dikkat çekerek, tarımda makineleşmenin ön koşul olduğunu söyledi. Durak, “İşletme olarak biz bundan bir yıl önce Ordu Tarım İl Müdürlüğü’ne 8 tane fındık toplama makinesi hediye ederek maliyetleri düşürme ve fındıkta makineli tarıma geçme yolunda bir adım attık” diye söze başlayan Durak, küresel ısınmanın getirdiği değişiklikler fındığın kalitesi üzerindeki olumsuz etkisine dikkat çekerek “Bununla mücadele şarttır. Üretici sadece doğru budama ile dalları gençleştirerek üretici 80 kilodan 150 kiloya çıkabilir. Bu konuda daha fazla eğitimler verilmeli” dedi.

Fındıkta ithal girdisi olmamasıyla büyük bir avantaja sahip olduklarını belirten Durak, konuşmasına şöyle devam etti:

“Fındığı hammadde ve yarı mamul olarak ihraçtan kurtulmalıyız. Marka ve katma değer yaratıp çikolata olarak sunabiliyorsak asıl o zaman başarılı oluruz. Fındık sanayisini geliştirmeli ve yüksek katma değerli ürünler yaratmalıyız. Fındık ihracatının yüzde 60’ı çiğ, yüzde 40’lık kısmını da işlenmiş fındık olarak sağlıyoruz. Bitmiş ürün ihracatı yani marka ürün ihracatı Türkiye’de yüzde 5’ler düzeyinde. Bu noktada üniversite sanayi ve devlet işbirliği devreye girmeli ki ürünümüz dış pazarda hak ettiği değeri bir an önce bulsun.”

Mevcut koşullarda 150 bin ton kabuklu fındık ihracatının gerçekleştiği bu dönemde toplam 270 bin ton iç fındık düzeyinde bir ihracata ulaşılacağı beklentisini ortaya koyan Durak, açıklamalarında ayrıca en fazla ihracat yaptığımız Avrupa ülkelerinin Türk fındığı ile ilgili bir başka eleştirilerinin de fiyat istikrarsızlığı olduğuna dikkat çekti. Türk fındığının geleceğinin maliyetlere ve verim artışına bağlı olarak şekilleneceğini de sözlerine ekleyen ihracatçı Kadir Durak, “Gürcistan ve Azerbeycan’da tehlikeli olmaya başlayan fındık kokarcasına karşı Türkiye olarak gereken tedbirleri acilen almalıyız. Aksi takdirde sezon öncesi  800 milyon gözüken bir rekolte kokarca yüzünden 400 bin tonlara düşebilir, Türk fındık sektörü olarak topyekün kokarcayla mücadele sürecini  Tarım Bakanlığı ve özel sektör, ziraat odaları başlatmalıyız” diye konuştu.  KARADENİZ EKONOMİ

 

 

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar