İpekyolu Demiryolu Projesi Samsunu Dünya Kenti Yapacak
CHP Trabzon Milletvekili Haluk Pekşen, Çinlilerin finansman desteğine hazır olduklarını belirttiği İpekyolu Demiryolu Projesi'nin hayata geçmesiyle Samsunun dünyanın en etkili şehirleri arasına adını yazdıracağını söylüyor.
info@karadenizekonomi.com / 19.05.2016
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Trabzon Milletvekili Haluk Pekşen, Çinlilerin finansman konusunda büyük destek vermeye hazır olduklarını belirttiği İpekyolu Demiryolu Projesi'nin hayata geçmesi halinde Samsunun 10 yıl sonra 5 milyon nüfusa erişeceğini ve 21inci Yüzyılda dünyanın kaderinde en etkili kentlerin başında geleceğini öngörüyor. Çin gazetelerinde 2014ten bu yana Sincan Uygur Özerk Bölgesi'nin başkenti Urumçi' den başlayıp, Kazakistan-Özbekistan-Türkmenistan-İran-Türkiye hattı üzerinden Almanya'ya kadar uzanan demiryolu projesi de gündeme getiriliyor.
SAMSUN CAZİBE MERKEZİ HALİNE GELECEK
Pekşen müjdesini şu bilgilere dayandırıyor: Dünya ekonomisinde yeni yeni aktör olmaya başlayan ülkeler var. Özellikle Sovyetler Birliğinin dağılması ve Çinin kapitalist ekonomiye geçişi ile birlikte ortaya çıktı bunlar. Azerbaycan da bunlardan bir tanesi. Ancak Azerbaycanın dünya ekonomisi ile entegrasyonu ne yazık ki lojistik sorunları nedeniyle ağır aksak devam ediyor. Örneğin dünyanın önemli petrol kaynaklarına sahip olmasına karşın petrokimya endüstrisinde söz sahibi olmayan bir ülke. Aynı durum Kazakistan, Türkmenistan ve Özbekistan için de geçerli. Öte yandan Azerbaycan çok
ciddi bakır madenlerine de sahip bir ülke olmasına karşın dünya bakır piyasasında hiçbir etkisi yok. Çünkü Azerbaycandan bakır alacaksanız TIRa yükleyip Samsun ya da Trabzon Limanı'na getirmek zorundasınız. Bunun maliyeti de bakırın kendisi kadar tutuyor. Ancak Azerbaycan bakırını trenle Samsun limanına indirirseniz dünyaya ulaştırmış olursunuz. Örneğin İskandinav ülkelerine Viking yolu ile ulaştırabilirsiniz bu ürünü. Ya da gemiler ile Novorossisk'e de ulaştırabilirsiniz. Almanya Mercedes yedek parçasını Azerbaycana satıyor. Almanyadan Baküye TIR 6 Bin Avroya gidiyor. Ren ve Tuna Nehirleri üzerinden Karadenize inecek gemiler Samsunda konteynerini trene aktardığında bu yük 800 dolara Baküye ulaşabilir. Neredeyse 10da bir fiyatına yapılan bir taşıma bu. Bu nedenle Samsun Azerbaycan, Kazakistan, Türkmenistan ve Özbekistanın dünyaya satacağı ürünlerin lojistik merkezi ve limanı olursa dünya ekonomisi çok değişecektir. Bunun dünya ekonomisine yapacağı dinamizmin yanı sıra Samsunu da bir cazibe merkezi haline getireceği aşikâr.
Pekşene göre Çinliler dile getirdiği dinamizmin farkında ve ülkemiz ve Karadeniz Bölgesi ile Avrupa ve Asya'nın ticari kaderini değiştirebilecek İpekyolu Demiryolu Projesi'ni gerçekleştirmeyi planlıyor.