İhracatçılardan hem büyümeye hem istihdama katkı
İhracatçı Eğilim Araştırması 2017 2. Çeyrek Gerçekleşme ve 3. Çeyrek Beklentilerini açıklayan TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ilk 6 ayda yüzde 8,2 artan ihracatımız, yarıyıl büyümemize 2 puan katkı verdi.
info@karadenizekonomi.com / 13.09.2017
Büyükekşi, Araştırma, 50 kişiden fazla çalışanı olan firmaların yüzde 54ünün 2. Çeyrekte eleman sayısını artırdığına işaret ediyor. Atılım yılı ilan ettiğimiz 2017 yılının kalanında da İhracatımızdaki artış istihdam verilerine olumlu yansımayı sürdürecek. Büyükekşi, En önemli sorun siber saldırlar. Bu durum sadece firmalarımızın kendi sistemlerini etkilemedi. Aynı zamanda tedarikçisi oldukları büyük ölçekli Avrupa ve ABD firmaları bu saldırılardan çok ciddi anlamda etkilendi. Bu da firmalarımızın ihracatlarında yavaşlamaya sebep oldu. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), İhracatçı Eğilim Araştırması 2017 2. Çeyrek Gerçekleşme ve 3. Çeyrek Beklentilerini açıkladı. Araştırma sonuçlarını açıklayan TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ilk 6 ayda yüzde 8,2 artan ihracatımız, yarıyıl büyümemize 2 puan katkı verdi. 3. Çeyrek büyümemiz ihracatımızın katkılarıyla yüzde 7ler seviyesinde gerçekleşecek diye konuştu. Araştırmaya katılan 50nin üzerinde çalışana sahip firmaların yüzde 54ünün 2. çeyrekte istihdamlarını artırdıklarını ifade eden Büyükekşi, Atılım yılı ilan ettiğimiz 2017 yılının kalanında da İhracatımızdaki artış istihdam verilerine olumlu yansımayı sürdürecek dedi. Küresel gelişmelerin ihracata etkisini sorduklarını aktaran Büyükekşi, En önemli sorun siber saldırlar. Bu durum sadece firmalarımızın kendi sistemlerini etkilemedi. Aynı zamanda tedarikçisi oldukları büyük ölçekli Avrupa ve ABD firmaları bu saldırılardan çok ciddi anlamda etkilendi. Bu da firmalarımızın ihracatlarında yavaşlamaya sebep oldu şeklinde konuştu. Yeni pazarlara girme oranı artıyor Bir önceki çeyrekteki araştırmaya katılan firmaların yüzde 51inin yeni bir pazara girmediği cevabını verdiğini hatırlatan Büyükekşi. Bu çeyrekte bu oran yüzde 43e geriledi. Firmalarımızın yüzde 57si daha önce ihracat yapmadıkları pazarlara girerek ihraç pazarlarını çeşitlendirdi dedi. TİM olarak firmaların yeni pazarlara girmelerine destek olmak açısından İhracat Pusulası adıyla Güney Kore, Gana ve Rusya pazarlarıyla ilgili toplantılar yaptıklarını söyleyen Büyükekşi, bir sonraki etkinliğin Irak ile ilgili olacağını ve tüm ihracatçı firmaları bu toplantılara davet ettiğini söyledi. Hedef ülke Rusya Araştırmada firmaların hedeflediği ülkelere bakıldığında, ihracatçıların ticaret heyetlerinde yer alarak en çok girmek istedikleri pazarların sırasıyla Rusya, Katar ve Almanya olduğunu söyleyen Büyükekşi, Rusya, düzelen ikili ilişkilerimiz sonrası yeniden ihracatçılarımızın radarına girmiş durumda. İlk 8 aylık verilere baktığımızda da bu toparlanmayı görebiliyoruz. Ocak Ağustos döneminde ihracatımız Rusyaya %52,6 artış kaydetti. Şimdiden tüm firmalarımızı Kasım ayında Rusyaya düzenleyeceğimiz ticaret heyetimize davet etmek istiyorum dedi. Başlıca sorunlar arasında siber saldırılar var Araştırmaya katılan firmaların küresel gelişmelerdeki başlıca sorunları da aktaran Büyükekşi, En önemli sorun siber saldırlar. Bu durum sadece firmalarımızın kendi sistemlerini etkilemedi. Aynı zamanda tedarikçisi oldukları büyük ölçekli Avrupa ve ABD firmaları bu saldırılardan çok ciddi anlamda etkilendi. Bu da firmalarımızın ihracatlarında yavaşlamaya sebep oldu dedi. İhracata olumsuz etki eden diğer gelişmeler ise, Trumpın başkan seçilmesi, Katar krizi ve Brexit süreci. Yıl sonu dolar kuru beklentisi 3,67 Eylül ve yıl sonu itibariyle ihracatçıların kur, enflasyon ve büyüme beklentilerini açıklayan Büyükekşi, şunları söyledi: Dolar kuru beklentisi Eylül sonu için 3,54, yıl sonu için 3,67, Euro için ise sırasıyla 4,13 ve 4,25 seviyeleri bekleniyor. Diğer taraftan, büyümeye baktığımızda firmaların 3. Çeyrek beklentisi 6,5 ve yıl geneli büyüme beklentisi %5,2.bTİM olarak biz de yüzde 5in üzerinde büyümeyi öngörüyoruz. |