Orhan OltanFındıktaki fiyat oynamaları küresel talebi olumsuz etkiliyor
Ferrero fındık Şirketi Genel Müdürü Orhan Oltan dün Bloombergde İrfan Doğanın sunduğu Tarım Analiz programında fındıkla ilgili konulara ilişkin soruları cevapladı.
info@karadenizekonomi.com / 24.11.2016
Programda rekolte ve ve fiyatla ilgili açıklamalarda bulunan ve nedenleri açıklayan Oltan,bu sene rekoltenin beklenilenin altında olduğunu belirterekFındık hasadından birkaç hafta önce bir miktar rekolte kaybı oldu fakat geçen seneden devreden baya miktarda bir stok var.Bu nedenle toplam fındık miktarının yetersiz olduğunu düşünmüyorum ama diğer taraftan başka bir problem daha var. Maalesef ihracat beklentinin çok altında gidiyor, şuanda fiyatların belki üreticilerin istediği seviyede olmamasının bir nedenide bu olabilirdedi.
Ferrero İhracatın düşmesini engelliyor
Son yıllarda fındık ihracatında bir düşüş olduğunu kaydeden Orhan Oltan, ihracatın daha önceki senelere yakın seyretmesinin nedenini Ferreronun fındık kullanımından kaynaklı olduğunu ve bu artışında genel ihracatın çok fazla düşmesini engellediğine dikkat çekerekAma buna rağmen bir miktar düşme gözüküyor. Buda fındık fiyatları üzerinde olumsuz etkisi olduğu bir gerçekdedi.
Türk fındığında ki son 3 yıldaki kalite kaybının nedeni araştırılıyor
Oltan sözlerini şöyle sürdürdü;Ferreronun dünyada açık farkla en büyük kullanıcısı olduğu doğru. Türk fındığı çok lezzetli ve kaliteli bir fındık. Son 2-3 yıldır bir miktar kalite kaybı oldu, bunun sebepleri araştırılıyor. İklim değişikliği mi yoksa külleme denilen hastalığın katkısı mı henüz bilmiyoruz.
Ferreronun piyasadaki etkisinin azalması, fındık ekonomisini olumsuz etkiler
Fererro kullandığı fındığın % 75 ila 80 arasındaki kısmını Türkiyeden alıyor.Tabiki piyasada ki ağırlığı fazla.Ama şöyle bakmak lazım.Ferrero fındığın ticaretini yapmak için veya çıkan fırsatlardan faydalanmak için Türkiyede değil,Fındık fiyatını spekülasyon yaparak yukarıya çıkarmak veya aşağıya iterek ondan para kazanmak yada alışverişini yapmak niyetinde hiç değil.Bu fındığı kullanan bir firma.Bunun ayrımının iyi yapılması gerekir.Ağırlığının azalması demek bu fındığın kullanılmaması anlamına gelir''.
Fındıktaki fiyat oynamaları küresel talebi olumsuz etkiliyor
Moderatör İrfan Doğannın İtalyan üreticilerin Türk fındığıyla tehdit edip ucuza aldığı doğrumu sorusuna ilişkin Ferrero Fındık Şirketi genel Müdürü Orhan Oltan şunları söyledi; ''Fındıkta yaşanan düşüşün sebebi,Fındık pahalıdır demiyorum ama daha ucuzlarını bulmalarıdır. Mesela karışık bir kuruyemiş paketi hazırlayan bir firma hangi alıcı ucuzsa ondan daha fazla koyuyor içine. Bu sene fındıktan daha ucuz kuruyemişler vardı onları tercih ettiler . Sanayicinin fiyattan daha çok aradığı denge kavramı. Yani büyük fiyat oynamaları hoşuna gitmiyor. Bir sene 20 TL bir sene 10 TL,bir sene 8 TL,bir sene 18 TL bunu istemiyor. Fındıkta son senelerde çok büyük fiyat oynamaları oldu.Buda sanayiyi korkutuyor. Hâlbuki diğer ikame ürünlerin fiyatlarına bakarsak onların fiyatları daha dengeli.Hiçbir zaman aynı olması beklenemez çünkü hepsi arz ve talebe bağlı ama daha dengeli.Fiyat oynamaları Avrupalı sanayiyi biraz korkutarak bir miktar fındıktan kaçmalarına neden oldu.Bizim vazifemiz ise bunu tekrar tersine çevirmek olmalıdırdedi.
Fındık fiyatlarınıda değinen OltanŞuanda bu dolarla bu kur seviyelerle şuandaki fiyatların pahalı bulanlardan değilim. Âmâ fiyat konusunda yorum yapmamayı tercih ediyorum çünkü bizim söylediklerimizin bir miktar değeri var piyasada.Yani fiyatın düşeceğini düşündüğüm zamanlarda bile hiçbir zaman ağzımdan böyle bir söylem çıkmadı çünkü etik olmaz ve mutlaka piyasaya etkisi olur.Arz ve talebe inanan birisi olarak fiyattan hiç şikayet etmedim .Çünkü fiyat 18-20 TLye çıktığı zaman bizim şikayet etmeye hakkımız yok ,her ne kadar bun fındık kullanımını engellesedededi.
Kavgayı bırakıp çözüm üretmeliyiz
Son olarak sektör paydaşlarına seslenerek kavgayı bırakıp çözüm üretmeliyiz diyen Orhan Oltan şunları söyledi; Asıl yapmamız gereken tüm sektör paydaşlarının bir araya gelerek daha fazla nasıl kullanılmasını sağlarız ,sadece fiyat konuşmaktansa daha fazla nasıl verim alırız bunu düşünmeliyiz.10 sene önce yüz tane fındıktan bir tane çürük çıkması bile bizim için fazlayken, şimdi 2 tane çıkarsa sevinecek duruma geldik.Bunları önleyerek Türk fındığının tercih edilen bir ürün haline gelmesi ve de miktarı artırarak Türk fındığını daha fazla nasıl kullanabilirim yada kullandırabiliriz bunu düşünmeliyiz. Mesela Ferrero firması her girdiği ülkede başarı göstererek fındıklı mamullerini satmayı başarıyor.Onları dahada cesaretlendirerek daha fazla satmalarını sağlayacak. Daha fazla fındık üretmenin nedeni asla daha ucuz alma gayreti olarak yorumlanmamalı. Daha fazla üretip daha fazla nasıl pazarlayabiliriz derdimiz bu olmalı.Bunun için bir an önce kavgayı bırakıp bunları konuşmamız lazım.Çünkü biz eğer hektarda yada dönümde 100 kg alıyorsak, bugün ekenler ise 300 kg alıyorsa bizim onlarla 10 sene sonra rekabet etme şansımız olmayacak. Onun için planlamaya ve stratejiye ihtiyacımız var.