Perakende günleri sona erdi
İnsan Kaynakları ve Kurumsallaşma Direktörü Öznur Altunbilek ve Özhan Marketler Zinciri Genel Müdürü İbrahim Özhanın konuşmacı olarak katıldığı oturum gıda perakendeciliğinin geleceği konusuna ışık tuttu.
info@karadenizekonomi.com / 30.11.2018
Perakende Günleri18in ikinci günü Genç Kuşaklar Tartışıyor: Gıda Perakendesinde Trendler konulu oturumla başladı.
Altunbilekler Marketler Zinciri, Öznur Altunbilek: Fiyat artışları nedeniyle perakende günah keçisi haline geldi ancak biz işimize odaklanıp verimli çalışmalar yapmaya devam etmek istiyoruz. Kısa vadede fiyat artışının sebebinin perakendeciler olarak görülmesinden rahatsızız. Hepimizin kazandığı bir piyasa hayal ediyor ve bunun için çalışıyoruz. Perakendeciler olarak operasyonel giderlere odaklandığımız bir dönemdeyiz. Verimliği nasıl artırabileceğimize odaklanıyor. Gıda perakendeciliği özellikle yerellerde belli bir noktaya ulaştı. Avrupaya kıyasla müşterimize sunamadığımız bir alan yok. Yüzde 1lik iyileştirme bu alanda, yüzde 25lik bir kâr artışı ve ebitdanızda ise yüzde 5lik bir artış gerçekleştiriyor.
Son dönemde kurdaki hızlı artışın birçok genel giderin de hızla artmasına neden olduğunu belirten İbrahim Özhan ise: Fiyatlar beklenenin üzerinde arttı ve bu artışın temel nedeni perakendeciler değil. Biz perakendeciler olarak hükümetimiz ile birlikte kampanyalar ortaya koyarak fiyat artışını ve baskıyı dizginlemeye çalışıyoruz. Bu süreçte tüketicide de ciddi anlamda kafa karışıklığı olmaya başladı. Daha önce hiç fiyata dikkat etmeyen müşteri daha fazla rafa bakarak fırsat kovalamaya başladı. Bunun yanı sıra daha tedirgin alışveriş yapmaya başladı.
Perakendecilerden yeşil fon
Gıda perakendeciliğinin önündeki en önemli konu olan naylon poşet konusuyla ilgili açıklamalarda bulunan İbrahim Özhan, marketlerdeki poşetin 25 kuruş olacağını söyledi. Özhan sözlerini şu şekilde sürdürdü: Poşetlerden elde edilen gelirin büyük bir kısmı çevre için oluşturulan fona gidecek. Ülke olarak bunu oluşturmakta geç kaldık. Baktığınız zaman üçüncü dünya ülkelerinde bir ücretli poşet örnekleri mevcut. Hammadde petrol olduğu için ve çevreye verdiği zararı ücretli satılmasını gösterebiliriz. Çok uzun süre birçok market zincirlerinde bez torba tanıtımı da yapıldı. Ancak tüketicinin tekrar kullanımında yoğun bir geri dönüş olmadı. Bu süreçler satışlara biraz yansıyabilir ancak bunun kısa süreceğini düşünüyoruz.Günün ikinci oturumu ise Communisis Global Satış ve Pazarlama Direktörü Joe Wardın İşimiz Basit, Karmaşıklaştıran Biziz konulu konuşması oldu. Tüketicilere ulaşmak için farklı alanlarda fayda sağlamak gerektiğinin altını çizen Ward; Rasyonel fayda, sizin ya da tüketicinin bir ürün için ödemeye hazır olduğu fiyattır. Peki, bunu tanıtımını, iletişimini nasıl yapacaksınız? Birkaç örnek vereyim. EBGames Avustralyalı bir firma. Bir indirim var, ama tüketici ne indirime girmiş ne kadar süre indirimde kalacak hiçbir şey bilmiyorlar. Sadece iletişimden indirim olduğunu anlıyorlar. Diğer örnek ise: İngilterede çok katlı bir mağaza… Mesaj üzerinde mesaj vermişler, her şey karmaşık. Tüketici bu karmaşıklığı da anlayamıyor maalesef. Tanıtım, indirim ve bunların iletimi doğru yapılmalı; açık düşünmelisiniz ve dürüst olmalısınız. Fiyat bütünlüğü aslında tüketicinin size olan güvenini sağlayan en önemli şeydir. Onların ne istediğini de anlamalısınız; rasyonel fayda dediğinizde her şey basit olmalı, yalın olmalı. Ortak faydaya bakalım. Sizin tüketiciye sunduğunuz her ek fayda karşısında size de bir fayda sağlanması anlamına geliyor. Pek çok perakendeci bu tarz kartları kullanıyor. Örneğin; Hollandada tap to go diye bir kart çıkarıldı. Yüklüyorsunuz, kenara dokunup ürünü alıp çıkıyorsunuz. Bunu karşılığında da tüketici size veri sağlıyor. Son olarak da duygusal faydadan bahsedelim. Satın alma kararlarınızdaki en önemli etken bu… Tüketicinin aldığı her parça nasıl hissettikleri ile ilintili. Rasyonel faydayı falan unutun kendini iyi hissetmesi için; tüketici o duygusal bağı hissedecek. Üç şey var duygusal fayda ile ilgili… Mağaza ekipleriniz sizin kahramanlarınız. Harika çalışıyorlar ve fark yaratan unsurlar onlar. Dijital ve teknolojiyi destekleyici olarak kullanın. Fiziksel mağaza tasarımınız da çok çok önemli. Esas olan müşterilerinizin deneyimi en iyi şekilde bitirip orada bırakmalarını sağlayabilmek ifadelerini kullandı.
Sürdürülebilir perakende, kadın istihdamı ve marka hikâyelerinin önemi
Perakende Günleri18in ikinci günü Shell Türkiye Kurumsal İletişim Direktörü Meltem Okyar Perdecinin sunduğu Shellde Kadın Enerjisi Projesi ile devam etti. Perdeci, Türkiye genelinde 42 ilde 350 Shell Select mağazamız var. Deli2Go kendi markamız. Lezzetli sandviçler, sağlıklı salatalar ön plana çıkarken, geleneksel lezzetler bu aralar en çok tercih edilen ürünlerimizden. Marketlerimizde bulunan fırınlarımız sayesinde simit, kruvasan gibi sıcak lezzetleri de misafirlerimize sunuyoruz. İstasyonlarımızı ziyaret eden 2 kişiden biri Shell Select marketlerimizi de ziyaret ediyor. Amacımız 2020de Shell Select market sayımızı Türkiye genelinde 500e çıkartmak dedi.Soysal Deneyim Araştırmaları Bölüm Başkanı Oğulcan Ergüney, Sektörün Hizmet ve Deneyim Karnesi başlıklı oturumunda Soysal Perakende Endeksini açıkladı ve aşağıdaki ifadeleri kullandı: Soysal Perakende Endeksi, müşterilerimize sunmakta olduğumuz hizmet ve deneyimden oluşan sektörel bazlı bir karne… 2017 ve 2018de gerçekleştirdiğimiz mağaza ziyaretleri ve denetim araştırması sonucu altında elde ettiğimiz deneyimi 13 alt sektör başlığında inceliyoruz. Geleneksel müşteri projeleri, deneyim araştırmaları, online deneyimler. Sektör ortalamasında ideali 100 puan ama sektör ortalamasına baktığımızda puan 50lerde. Otomobil bu durumu en az yaşayan sektör. Market sektörü ve fast fashion müşterilerin en çok çaba göstermesi gereken alanlar olarak gözüküyor. Online müşteri deneyimlerini de ölçüyoruz. Şikâyete gelene kadar skorlar fena değil. Ancak insani deneyime ihtiyaç duyulan yerde skorlar yarı yarıya düşüyor. Herkesin hedefi müşteri deneyimini iyileştirmek, tekrar alım yapmalarını sağlamak, kârlılığı göz önünde bulundurup ciroyu artırmak. Müşterilerin marka algısını anlamak için nedenlerini anlamalıyız. Bu nedenleri anlamlandırarak aksiyona çevirmeliyiz. Gelecek yılda umarım yenilikler ve değişimi sunmaya devam edeceğiz.
Dünyanın önde gelen perakende ve moda markalarından Brooks Brothersın Global Başkanı Andy Lew, 200 Yaşında Bir Efsane başlıklı oturumunda markanın tarihçesini ve yönetim süreçlerini gündeme alırken şu ifadeleri kullandı: Brooks Brothers olarak 200 yılımızı geride bıraktık. Peki, nasıl oldu da 200 yıldır başarılı bir marka sürecini yürütüyoruz? Yenilikçilik merakı sayesinde 200 yıldır şirket büyüdü ama hala çekirdek değerlere sahibiz. 1865 yılında ilk defa konfeksiyon takımları bizler piyasaya sunduk, gömlekte önemli bir yerimiz var. Müşteri ihtiyaçlarını gideriyor, müşterilerimizi şaşırtıyoruz. Son teknoloji ile geleneksel el işçiliğini bir araya getiriyoruz. Özellikle bize sadık müşterilerimize daha fazla yenilik sunmak, hayatları boyunca kullanacakları ürün ve hizmeti onlara sağlamak istiyoruz.Aldinin Satış ve Kârlılık Modeli içerikli oturumu ile Perakende Günleri18 sahnesine çıkan Foley Retail Consulting Kurucusu Paul Foley: İndirim marketleri yüksek ekonomi ister. Belli yerlerde iş gücü o kadar ucuz ki süper verimli olsanız da yeterince para tasarrufunuz olmuyor. İş gücü maliyeti ne kadar yüksekse cironuz da o kadar yüksek olur. Özetle şunun altını çizmek istiyorum; perakendeciler olarak indirim yapmak her zaman işe yaramıştır. İnsanlara aradıkları kaliteyi daha düşük fiyata verirseniz kesinlikle denerler ve onu satın alırlar. Sonrasında bu hizmetten memnun kaldıkları için de mağazaya geri gelirler. İstatistikler der ki; bu hizmeti uygulayanlara 2002de sadece yüzde 9 insan giderken, 2022de bu oranın yüzde 16ya çıkacağı düşünülüyor. Şu an bu oran yüzde 14… Müşteri her zaman daha geniş bir seçenek ister ve bunu da ünlü markalardan ister yorumlarında bulundu.
Türkiyenin önde gelen restoran zincirlerinden Günaydın Et Restoranlarının Kurucusu Cüneyt Asan ise Hikâyeniz Yoksa Hikâye Olursunuz oturumunda kendi yaşam hikâyesinden örnekler vererek Günaydın markasını nasıl kurduğunu anlattı.
Perakende Günleri18, yaratıcılık, öngörü ve sanata dokunan oturumlarla son buldu
Perakende Günleri18in son seansı, uzun yıllar Guess Saatlerinin CEOsu olarak görev yapan ve emekli olan Cindy Livingstonın Guessun Çarpıcı Büyüme Öyküsü ile başladı. Livingston; Bugün sizlere ABDde bir saat markasının 30 yıldır moda sektörüne nasıl yön verdiğini anlatmaya çalışacağım. Fransadan 4 kardeş biraya gelerek Californiada kot pantolon işine giriyor ve Guess 1981de kuruluyor. 1983 yılında kardeşlerden biri diyor ki; Saat işine de girelim. İyi bilinen bir markayla da iş birliği yapalım ve bu alanda uzmanlaşalım. Moda ile çok özdeşleşmeden, özünden de uzaklaşmadan saat işine giriyorlar. Guess, özünde gençliği ve maceraperest olmayı pazarlıyor. ABDde çok katlı mağazalar zincirinde gençlere yönelik bir marka oluşturmak istiyorlar. Aslında Swatcha rakip olması bizim için yeterliydi ve ABD dışında satılabileceğini hiç düşünmedik. Her şeyden önemlisi ABD piyasasında boşluk vardı. Dedik ki; genç tüketiciler için ucuza, aksesuar niteliğinde şık bir saat yapalım. Bu vizyon halen bizim misyonumuz olmaya devam ediyor dedi.
Türkiyenin duayen isimlerinden Doğuş Yayın Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar, ülkemizin geleceğine ışık tutan yorumları ile Türkiye 2019 oturumu için sahneye çıktı.
Perakende Günleri18in son oturumu ise sinema sektöründe elde ettiği başarılarla tüm dünyada adını duyuran ve ülkemizi gururlandıran Yönetmen Ferzan Özpetek, Sunucu Gülay Afşar ile Nasıl Yaşadığımız Değil, Nasıl Anlattığımız oturumunda bir araya geldi.
Perakende Güneşi 2018 Ödülleri sahiplerini buldu
Her yıl başarılı ve özgün çalışmalarıyla sektörün gelişimine katkıda bulunan kişi ve kurumların ödüllendirildiği sektörün en prestijli ödülleri olan Perakende Güneşi Ödülleri bu sene kategoriler halinde iki gün süren etkinlik boyunca sahiplerine takdim edildi. Perakende Güneşi Ödülleri 2018in kategorileri arasında ATÜ Perakendeye Katkı Özel Ödülü, En Başarılı Profesyonel Yönetici Ödülü, Genç Liderler Ödülü, En Başarılı Sosyal Medya Kullanım Ödülü, En Başarılı İnsan Kaynakları Uygulaması Ödülü, Yaşam Boyu Başarı Ödülü olmak üzere
6 ayrı kategoride veriliyor.
Mudo Onursal Başkanı Mustafa Taviloğlu, Perakende Güneşi Ödüllerinin en önemli ödüllerinden biri olarak kabul edilen ve sektöre yıllarca hizmet eden başarılı isimlere verilen Yaşam Boyu Başarı Ödülünü Roman Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Toplusoya takdim etti.Perakende Güneşi 2017 Ödülüne hak kazananlar;
* Yaşam Boyu Başarı Ödülü
Roman Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Toplusoy
* ATÜ Perakendeye Katkı Özel Ödülü
ZUBİZU
* Genç Liderler Ödülü
Yusuf Akkaş
Köfteci Yusuf, Kurucu
* En Başarılı Profesyonel Yönetici Ödülü
Yurdaer Kahraman
Fiba Commercial Properties, CEO
Zeynep Selgur
Sportive, Genel Müdür
* En Başarılı Sosyal Medya Kullanımı Ödülü
Koçtaş
* En Başarılı İnsan Kaynakları Uygulaması Ödülü
Yves Rocher Türkiye
Perakende sektörünün en prestijli ödülü olarak kabul edilen Perakende Güneşi Ödüllerinin jürisinde MTD Temsilcisi, Moda Tasarımcısı Belma Özdemir, Vestel Genel Müdürü Ergün Güler, Zorlu Tekstil Grubu, Perakende Organizasyonlarından Sorumlu Genel Müdürü Erkmen Onbulak, ATÜ Genel Müdürü Ersan Arcan, TMD Temsilcisi / RMK Classic CEOsu Füsun Kuran, Next Academy Kurucusu Levent Erden, GPD Temsilcisi, Özay Hukuk Bürosu Kurucusu Mert Özay, TPF Temsilcisi Altunbilekler Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek, AYD Temsilcisi, ECE Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi ve CFOsu Nuri Şapkacı, MOSDER Temsilcisi / Fatih Kıral Mobilya Yönetim Kurulu Üyesi Onur Kıral, ATÜ Duty Freede İş Destekten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı ve İcra Kurulu Üyesi Pınar Şener Harput, Simit Sarayı Yönetim Kurulu Danışmanı Selen Kocabaş, BMD Temsilcisi / Roman Hazır Giyim İcra Kurulu Başkanı Suzan Toplusoy, TURYİD Temsilcisi / TURYİD Genel Koordinatörü Vedat Dilber, BÜYEM (Boğaziçi Üniversitesi Yaşam Boyu Eğitim Merkezi) Müdürü YRD. Doç. Dr. Tamer Atabarut yer alıyor.