Sürdürülebilirlik ve Gıda Sanayi

“Sürdürülebilir Gıda temalı yeşil vadi sayfalarının herkese açık, düşünce, fikir, araştırma ve özellikle olmasını temenni ediyorum.

info@karadenizekonomi.com / 21.03.2017

Sürdürülebilirlik ve Gıda Sanayi

Türkiye Gıda Sanayii İşverenleri Sendikası Yönetim Kurulu Başkanı Necdet Buzbaş, gıda sektörünün sürdürülebilirliği için özel sektörün ticaretin tasarımını yeni baştan kurgulamak zorunda olduğunu ifade etti.Buzbaş sözlerini şöyle sürdürdü...

Sürdürülebilir Gıda temalı yeşil vadi sayfalarının herkese açık, düşünce, fikir, araştırma ve özellikle şirketlerin sürdürülebilirlik raporlarının yer alacağı zenginlikte olmasını temenni ediyorum. 

Küresel konuların başında yer alan iklim değişikliği ile mücadele çalışmaları kapsamı oldukça genişledi. Yeni Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ile beraber 4 Kasım 2016 tarihinde yürürlüğe giren Paris Anlaşması Çatısı altında kurulan yeni düzende, gıda güvenliği, insan sağlığı ve çevrenin korunmasına yönelik konular ortak zeminde toplanmış bulunuyor.

Anlaşmaya imza koyan sadece Devletler değil (195 Ülke), özel sektörün ve STK’ların da taraf olarak kabul edilmesi şirketlerimize önemli sorumluluklar yüklemiştir. Şüphesiz bu sorumluluklar gönüllülük esası üzerine kurgulanmış olsa da şirketlerimize yeni bir vizyon belirleme, dinamizm ve kendilerini bu alanda sınama imkanı getirecektir.

Modern toplumlarda iş, doğa ve top- lum arasındaki ilişkinin merkezinde yer alır. İş, sosyal ilişkileri yapılandırır ve her bireyin yaşamını etkiler. Bu ne- denle, iş dünyasının gelecekte nasıl örgütleneceği hakkında alınan kararlar ile sürdürülebilir yaşam biçimlerimize ulaşmamız arasında ayrılmaz bir bağ vardır. Ancak insanın paydaşlardan sa- dece biri olduğu, birbirine bağımlılıkla oluşmuş bir sistemde sadece insana hak tanımak tüm sistemin dengesini bozacaktır. Dolayısıyla sürdürülebilirli- ğin sağlanması için sadece insan hak- larını garanti altına almak yanlışından kaçınılmalı, doğayla uyumlu, tabiat ananın haklarını da gözeten uygulamalara taraf olunmalıdır.

Sürdürülebilirliğin çok yaygın kullanıldığı bir zamanda yaşıyoruz, kafalar karışık. 1987 yılında Dünya Çevre ve Kalkınma Komisyonu’nun Ortak Gele- ceğimiz adlı raporunda yer alan sürdürülebilirlik kelimesi bugünkü kullanımının çok uzağında kalmıştır.

Adı geçen raporda sürdürülebilir kalkınma, “bugünün gereksinimlerini karşılarken gelecek nesillerin kendi gereksinimlerini karşılama kabiliyetini tehlikeye atmamak” olarak tanımlanıyor.

yeşil vadi

Bence en güzel tanımlama Türkçe karşılığında bulunuyor, ”kesintisiz ya da azalma olmadan varlığını devam ettirebilme kapasitesi” yalın ve anlaşılır...

Sürdürülebilir kalkınmanın ekonomik, sosyal ve çevresel olmak üzere üç boyutu var. Günümüzde şirketler etkileşim içinde bulundukları tüm ekosistemi ve değer zincirlerini gözeterek ana stratejilerini sürdürülebilir eksenli oluşturuyorlar.

Sürdürülebilirlik tüm şirketler için olduğu gibi gıda şirketlerimiz için de ortak bir hedef! “İşimizi yarın da devam ettirmek” bu kadar net ve açık. Şirket-lerin yayımladıkları sürdürülebilirlik raporları içinde yer alan örnek uygulamaları dikkate alarak neler hedefleniyor, neler yapılıyor? Sorusuna yanıt bulmaya çalışacağım.

İlk adım, başlangıç girdi temini ve sürdürülebilir tedarik; bu kategoride hammadde tedariği, su kullanımı ve yönetimi, enerji kullanımı ve verimlili- ği, iklim değişikliğinin etkileri öncelikli konular. İkinci adım, operasyon (işlem) safhası; Ambalaj tasarımı, atık (katı, su, emisyon) yönetimi, sorumlu pazarlama, iş sağlığı ve güvenliği konuları yer alıyor.

Araştırma ve inovasyon tüm uygulamalarda yer buluyor. Ancak gıda sanayii için sağlıklı ve besleyici ürünler, dengeli beslenme ve aktif yaşam gibi konular ön plana çıkıyor.

İnsan faktörü işin her basamağında var. Hammaddeyi üreten çiftçi, üreten çalışanlarımız, tüketicilerimiz, tedarik ve satış zincirindeki tüm iş paydaşlarımız sürdürülebilirliğin aktörleri.

Onların verimliliği ve iş memnuniyeti zinciri güçlendiriyor.

10-15 yıl önce kuruluşların epeyce mesai harcadıkları Vizyon ve Misyon belirleme çalışmaları daha somut ve anlaşılır şekle evriliyor. Hedefler ve değerler olarak.

Özel kuruluşlar, sadece ekonominin önde gelen aktörleri değil, bulunduğu toplumun kültürlerini de etkileyen ve hayal güçlerini güdüleyen yapılardır. Sürdürülebilirlik ile ilgili, kuruluşla-rımızın Sürdürülebilirlik Raporlarını Gıda Türk’ün Yeşil Vadi sayfalarında yayınlanmalarını bunun için önemsiyorum. Gıda sektörünün diğer kuruluşları bunları örnek alıp sürdürülebilir kalkınma hedeflerine destek verirlerse görevi başarı ile yerine getirmenin memnuniyetini yaşarız. 

Kaynak:Gıda Türk

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar