“2023 yılını Turquality yılı ilan ediyoruz”
Turquality’nin uluslararası pazarda Türk firmalarına rekabet avantajı sağladığını söyleyen Progroup Uluslararası Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Salim Çam, 2023 yılının Turquality destekleriyle Türk firmalarının yılı olacağını açıkladı.
info@karadenizekonomi.com / 27.06.2022
Ülkemizin devlet destekli ilk marka programı olan Turquality, teşvik ve değer oluşturan iş modeliyle, Türk markalarının dünyaya açılmasına liderlik ediyor. Türkiye’nin İhracat girdisini artırmayı ve Türk şirketlerini globalde marka yapmayı hedefleyen Turquality, ihracatın gizli kahramanı olarak destek veriyor.
Türkiye bilişim sektörünün uluslararasılaşması ve e-Turqualıty (Bilişim Yıldızları) programı hakkında karar 20 Nisan 2022 tarihinde Cumhurbaşkanı Kararı ile çıktı. Amaç, şirketler, kurumlar ve işbirliği kuruluşlarının ihracata hazırlanması ve uluslararası pazarlarda rekabet avantajı kazanmaları amacıyla altyapılarının ve kurumsal kapasitelerinin güçlendirilmesi, ürün ve hizmetlerinin yurt dışında tanıtımı, pazarlanması, tutundurulması, markalaşması için gerekli faaliyetlere ilişkin giderlerin destekleme ve fiyat istikrar fonundan karşılanmasının sağlanmasıdır. Kapsama alınan sektörler olarak, Türkiye’de yerleşik bilişim ve alt sektörlerinde yer alan Yazılım, Gömülü Yazılım, Dijital oyun, E-Spor, Finansal Yazılım ve Teknolojiler, Blok Zincir Yazılım ve Keknolojiler, yapay zeka, Büyük veri, Siber güvenlik, Akıllı şehir yazılım ve hizmetleri, Yeşil dönüşüm yazılım ve hizmetleri, Telekomünikasyon, 5G, Bulut ve İletişim Hizmetleri, Veri hizmetleri, Veri merkezi, Bilişim Hizmetleri, Sistem Bakım ve Destek hizmetleri, Dijital Aracılık ve Hizmet Platformları olarak sıralanıyor.
Türk markalarının dünyaya açılmasına 20 yıldır rehberlik ettiklerini anlatan Progroup Uluslararası Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Salim Çam, şunları söyledi: Progroup Turquality iş modelimiz ile, bugüne kadar 60’a yakın firmanın Turquality kapsamına girmesini sağladık. 40’ı aşkın Türk firmasının Turquality kapsamına girmesi için çalışmalarımıza devam ediyoruz. Uzman ekibimiz ve yüzlerce firmaya verdiğimiz hizmetimizle, bugüne kadar elde ettiğimiz tecrübeler toplamı ve yaşam miktarının 250 yılı bulduğunu söyleyebilirim.
“Bir önceki yıla göre artış gösterdi”
Turquality kapsamına giren firmalarda artış olduğuna dikkat çeken Çam, “2020 yılında 23 marka Turquality kapsama girerken, 2021 yılında 33 marka kapsama girdi. Böylece, 2021 yılında bir önceki yıla göre Turquality’ye olan talep yaklaşık % 43 olarak gerçekleşti. Kapsama giren markalar arasında, yeni gelen bazı sektörler de dikkatleri çekiyor. Bu sektörler arasında, eğitim, bilişim ve baktığımız da oyun ve yazılım sektörleri bir önceki yıla oranla artış gösterdiler” diyerek ifade etti.
Turquality’deki firmaların kilogram başına ihracatı 12,19 dolara çıktı
Turquality kapsamına giren 63 firmada yapılan araştırma sonuçları hakkında bilgiler veren Çam, “Geçtiğimiz yıl Turquality Etki Analiz Raporunu yayınladık. Rapora göre, Turquality kapsamından önce kilogram başına ihracat 6,91 dolar iken, Turquality kapsamına girdikten sonra kilogram başına ihracat 12,19 dolara çıkıyor. Turquality-marka programı kapsamına giren firmalar, ihracat yaptıkları ülke sayısını %78,6 artırıyor. Katılımcı firmaların %64,3’ü programa katıldıktan sonra yurtdışı mağaza, showroom, depo vb. Birim sayısını artırdığını belirtiyor. İhracat cirosunda artış olduğunu belirten firmaların oranı %76,2 oldu. Katılımcıların %86’sına göre Turquality, hem teşvik programı, hem yönetim iş modeli olarak görülerek, işlerinin sistematize edilmesini sağlıyor. Turquality alan firmalar, ‘İyi ki Turquality var’ diyorlar” dedi.
2023 yılını Turquality yılı ilan ettiklerini açıklayan Çam, “Turquality yılı demek; hem ülke kapsamındaki işlerin sistematikleştirilmesi, hem ülke kapsamındaki işlerin sanatsallaştırılması, hem de ülke kapsamındaki insanların ilişkilerinde birbirlerini anlamaları ve birbirleriyle uyumlu bir takım oluşturarak bulunduğu ülkenin ve şirketin değerinin artmasına sebep olacağı anlamına gelmektedir” dedi. Çam, Turquality kapsamına aldırdıkları firmalardaki değer artışı ortalaması şu şekilde sıraladı:
Karlılığın artışına katkısı: %14
İhracat artışına katkısı: %15
Marka bilinirliğine katkısı: %7
İç piyasa artışına katkısı: %10
Yeni ürün geliştirmeye katkısı: %12
Müşteri memnuniyet seviyesi: %97
İsraf ve maliyetleri azaltmaya katkısı: %14
Verimlilik artışına katkısı: %17
İşletmelere sağlanan Turquality destekleri başlıklar halinde şu şekilde sıralanıyor:
- İstihdam giderleri
- Sertifikasyon giderleri
- Yazılım ve bilişim giderleri
- Depo hizmet giderleri
- Kira giderleri
- Ofis kurulum ve tasarım giderleri
- Ofis kira giderleri
- Mağaza kira giderleri
- Gelişim yol haritası giderleri
- Yönetim danışmanlık giderleri
- Pazar araştırması giderleri
- Mağaza kurulumu ve tasarım giderleri
- Uluslararası hukuk danışmanlık giderleri
- Ürün hizmet ve marka tescili ve korunması ile ilgili giderler.
SONER ÖZDEMİR
KARADENİZ EKONOMİ