Samsun iş dünyası tedirgin
Samsun Çarşamba Havaalanı'nın 3 ay süreyle kapatılarak bakıma girecek olması, iş ve turizm dünyasında tedirginliğe neden oldu.
info@karadenizekonomi.com / 2.11.2016
Samsun'un ekonomik olarak ciddi zarar göreceğini söyleyen paydaşlar, alternatif çözüm olarak havaalanına ikinci pist yapılması gerektiğini söyledi
T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü'nün, Samsun Çarşamba Havalimanı'nın pistinde meydana gelen bozulmalar nedeniyle 1 Mart-30 Mayıs 2017 tarihleri arasında iniş ve kalkış güvenliğini sağlamak amacıyla bakıma alınarak kapatılacağı bilgisi Samsun'un iş ve turizm dünyası temsilcilerinde tedirginliğe neden oldu. Samsun'un ekonomik ve sosyal olarak etkilenebileceğini kaydeden temsilciler alternatif planlar üretilmesi gerektiğini savundu.
2017'Yİ KAYBEDEBİLİRİZ
Samsun Ticaret Borsası Başkanı Sinan Çakır: 3 ay çok uzun bir zaman, Samsun gibi metrepol şehiri ciddi biçimde etkiler. Şehir ekonomimize büyük zarar verir. 3 ay boyunca hiçbir kongre yapılamaz, hatta 2017 yılı komple kaybedilebilir. Samsun'a gelecekler nereye inecek? Ordu çok uzun bir mesafe. Bakımın
mutlaka yapılması lazım ancak pist yapılıp da daha sonra bakım yapılırsa daha makbule geçer. Taksi yolu piste eklenecekti, o şekilde bir çözüm olabilir. Konuyu oda başkanlarımız ve Gençlik ve Spor Bakanımız Akif Çağatay Kılıç'la da görüşüp bir değerlendirme yapacağız.
SAMSUN'A TRAVMA YAŞATIR
Karadeniz Genç İş Adamları Federasyonu (KARGİF) Başkanı Levent Özden: Samsun gibi Türkiye'nin metropol şehirlerinden birisinde havaalanının 3 ay süreyle kapalı kalmasının şehre hem ekonomik hem de sosyal olarak ciddi zarar vereceğini kabul etmemek mümkün değil. Bu durum Samsun'a travma yaşatır. Rekabetin yoğun yaşandığı, iş hayatının bu kadar zorlaştığı bir dönemde iş dünyası temsilcileri olarak bizlerin dışarıyla hızlı ulaşımı sağlayan havaalanının kapalı olması iş hayatında ciddi bir travma yaşatacak. Maliyeti en yüksek şey zaman. Bunun sıkıntılarını ileride daha çok yaşayabiliriz. Samsun'a iş için gelecekler için de zor bir durum olacak. Mutlaka böyle bir karar verildiyse önerimiz şu olabilir: 3 ay çok uzun bir süre, 24 saatin bile çok uzun olduğu bir ekonomi yaşıyoruz. 3 ayın nasıl kısaltılacağı planlanmalı. 8 saatlik 3'er vardiyayla hiç durmadan çalışılarak bu 3 ay 1 aya indirilebilir. Yurtdışında bu zamanlar nasıl kısalıyor araştırılmalı, çünkü Türkiye bu konuda çok gelişmiş bir durumda artık. Samsun nüfusunu ve gelen turist sayısı düşünüldüğünde ikinci bir piste ihtiyacımız olduğu açık. İkinci pistin yapıldıktan sonra onarım işinin başlaması zararları önler.
ÇİLE ÇEKECEĞİZ
Samsun Genç İşadamları Derneği Başkanı (SAMGİAD) Savaş Gömeç: Pist açısından problemli bir havaalanımız olduğunu biliyoruz. Ama bu şehrin ekonomik damarlarını besleyen, günü birlik uçuşlara da ihtiyacımız olduğu noktada Samsun'da başka bir pist yapılmadan 3 ay süreyle kapatma kararının çok planlanmadan olduğunu düşünüyorum. Bizim derneğimizdeki tüm iş adamları aktif bir şekilde fuarlara ve iş toplantılarına gidip geliyorlar. Pistin onarılacağından da mutluyuz ama çok da çile çekeceğimizin farkındayız. Bu gelişmenin Samsun'a olumsuz etki yaratacağını düşünüyoruz. Çok zamanlı bitirilmesi gerekiyor ve hatta söylenenden daha erken bitirilmesi gerekli. Çünkü önümüzde zamanlı birçok organizasyon var. Ticaret yapan insanları hayat damarlarından birisi ciddi anlamda kesintiye uğramış durumda. İkinci piste zaten ihtiyacımız var, keşke bu zamana kadar ikinci pisti yapmış olsaydık ve öyle onarıma alırdık. Bu çabukça alınabilecek bir karar değil çünkü basit bir konu değil.
TİCARİ BAĞLANTILAR ETKİLENECEK
MÜSİAD Samsun Şubesi Başkanı Selim Sar: 3 ay süreyle kapalı kalması Samsun ve bölge ekonomisi için ciddi bir sıkıntı yaratacak durum. Yıllık 2 milyon yolcu kapasitesi olan bir havalanımız var. 3 ay kapalı kalması da 500 bin yolcuya tekabül ediyor. Bu rakamdan ziyade yurtdışıyla devamlı irtibatta olan firmalar var. Ayrıca Ankara ve İstanbul gibi büyük şehirlere her gün veya haftada 2-3 kere giden iş adamlarımız oluyor. Bu durum ticareti ciddi anlamda etkileyecek. Samsun'a alternatif olarak Ordu-Giresun Havaalanı kullanılması mümkün değil. 170 km yol, 2 saat ve 1 saat de erkenden gitmek araçların kullanılmasına sevk edecek bu da bazı rezervasyonları iptal edecek, ticari bağlantıları etkileyecek. Daha değişik çözümler üretilebilir mi düşünülmesi lazım. Bizce ikinci pist yapılabilir, çünkü madem havaalanları gelişiyor, yatırımlar artıyor yurtdışından da Arap turistleri bekliyoruz gelecekle alakalı büyüme stratejisi de belirlememiz gerekli. İmkan dahilindeyse ikinci pistin hızlı biçimde yapılıp ondan sonra bakıma alınması havaalanının durdurulmadan devam etmesiyle süreç tamamlanabilir.
DOĞRU TARİH İÇİN ÇÖZÜM BEKLİYORUZ
Karadeniz Turistik İşletmecileri Derneği (KATİD) Başkanı ve Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Yönetim Kurulu Üyesi Murat Toktaş: Havaalanımızın bakım nedeniyle kapanacak olmasını basından öğrendik. Böyle bir planlama gündemdeyken sektörle de paylaşımlısını arzu ederdik. Konudan haberdar olmadığımızdan bazı otellerimizin kış sezonunda Ortadoğu pazarı ile bağlantı yapmıştı şimdi sıkıntı yaşanacak. Ayrıca, duyduğumuza göre ilk planlamada bakımda 1 yıla yakın kapatılması planlanmış fakat Samsun Valisi İbrahim Şahin'in girişimleriyle bu süre 3 aya indirilmiş. Fakat bu süre bile bizim için çok uzun. Bizim beklentimiz hızla büyüyen şehrin havalimanına ikinci pistin yapılmasıydı. Pisti kapatılan diğer şehirlerle görüştüğümüzde konunun çok ciddi ekonomik kayıplara yol açtığını öğrendik. Yapılması gerekenler yapılmalı ama bu olmuyorsa pist kapanmadan ya da doğru tarihte çok daha kısa sürede konunun çözümü için yetkililerden destek bekliyoruz.
2016'YI DA ZARARLA KAPATTIK
TÜRSAB Batı Karadeniz Bölgesel Yürütme Kurulu Başkanı Temel Uzlu: ''Samsun çıkışlı yurtiçi ve yurtdışı tur organize eden birçok firmamız var. Bununla ilgili bağlantı yapmışlar ve belli riskleri almış durumdalar. Bu durumda Samsun çıkışlı işlem yapamayacaklar ya da başka illerden çok az sayıda yolcu taşıyabilecekler. Üstelik kontratların yükümlülüklerinden doğan ödemeleri yapmak zorundalar. 2016 yılını zararla kapatan acentelere bir de yükümlülüklerini yerine getirmemekten dolayı maddi sorumluluk altına girecekler. Bizim talebimiz mümkünse havalimanı kapanmadan başka alternatiflerle çözümlenmesi. Sadece geçimini hava yolu bileti satarak sağlayan acentelerimizde var onların konumunu da göz ardı etmemeliyiz. Bu konuda siyasilerden destek almak için girişimlerde bulunacağız.
YALNIZ SAMSUN DEĞİL TÜM BÖLGE ETKİLENİR
Milliyetçi Hareketçi Partisi Samsun İl Başkanı Taner Tekin: Bölgenin en büyük havaalanlarında olan havaalanımızın 3 ay süreyle turizm işletmelerine ve iş dünyasına büyük bir sekte vurur. Özellikle turizm sektöründe maalesef hakettiği yeri bir türlü alamamış Samsunumuz için büyük bir kayıp olacak. Yalnız Samsun değil, tüm bölgemiz etkilenecek. Tadilat çalışmasının özellikle yaz dönemine getirilmesini madinar karşılıyoruz. Samsun turizmini bitme noktasına getireceği gerçeği de görmezden gelinemez. Havalanında yapılacak olan tadilata karşı değiliz. Ancak tadilat öncesinde teknik açıdan doğru ve mantıklı alternatiflerin düşünülmesi ve çalışmalara öyle başlanması gerektiği kanaatindeyim. Özellikle bu ve buna benzer kararlar genelde tek elden alınıyor ve bizler de dahil tüm kamuoyu daha sonradan haberdar oluyor. İlimizde yapılacak olan bu denli önemli çalışmaların kararları alınırken siyasi partilerin ve STK'ların da görüşlerinin alınması ve ortak aklın işletilmesi Samsun için daha faydalı olacak. Bu ve benzeri sebeplerle çok önemli olumsuzluklar doğurması muhtemel bu karardan acilen vazgeçilmesi Samsunumuz için hayati önem taşıyor.
ERKEN ALINMIŞ KARAR
Cumhuriyet Halk Partisi İl Başkanı Tufan Akcagöz: Bir kentin 3 ay süreyle kapatılacak olması ekonomisine büyük zararlar verir. Bakımın 3 ay sürmesi öngörülüyor, bu sürede yeni havaalanı yapılır. Fatih Sultan Mehmet, Rumeli Hisarı'nın karşısına Anadolu Hisarı'nı 4 ayda diktiğine göre, ne yapmaya çalışıyorlar? Çok yakınımızda Ordu Havaalanı yapıldı. Geçen günlerde bu havaalanının beklenilen kapasiteyi bulmadığı yönünde bir haber okudum. Acaba kimi akıllılar Ordu havaalanının önemini arttırmak ve orayı daha cazip kılmak için mi böyle bir şey yapıyorlar, bunu sorgulamak lazım. İş adamlarının ve vatandaşların bu konuya tepki göstermesi ve duyarsız kalmaması gerekiyor. Bu kararı alanların bir açıklama yapması lazım. 'Biz bakım yapacağız' değil de, daha doyurucu bir açıklama yapmasını bekliyorum. Erken alınmış bir karar, konunun muhattabı iş adamları mutlaka tepkilerini gösterecekler.
İKİNCİ PİST 3 YIL SÜRER
AK Parti Samsun İl Başkanı Muharrem Göksel: Şu anda bakım çalışmalarının ne zaman başlayıp ne zaman biteceği bilgisi bizde yok ama minimum ne kadar kısa sürede yapılabilir diye çalışma içerisindeyiz. Daha doğrusu biz bunu talep ediyoruz onlar da bu çalışmanın içinde. Bizim ulaştırma bakanlığından talebimiz havaalanımız kapanmadan tadilat görebilirse yapılsın, eğer ille de kapanması gerekiyorsa en kısa sürede olmasının peşindeyiz. Bizi AK Parti İl Başkanlığı olarak ikinci pistin projesinin yapılmasını talep ediyoruz. Ancak ikinci pistin yapımı minimum 3 sene sürer. Mevcut pistin çöküntüden dolayı çalışma şansı yok, pilotlar buraya gelirken uyarılarak iniyor. Herhangi bir kişinin canına zarar gelmesini istemeyiz. Yeni pistin yapılmasını 3 sene bekleyemeyiz, en kısa sürede tamir nasıl yapılır ona göre başlatalım bu işi diyoruz. Bize denilen 6 ay sürebileceğiydi, biz de en kısa sürede nasıl yapılabilir diye ricada bulunduk bunun çalışmaları yapılıyor şu anda.