İGEME 6 yeni meslekle 1 milyon istihdam hedefliyor
İhracatı Geliştirme Merkezi (İGEME) gerçekleştirdiği eğitimler ile Türkiye ihracatına katkı sağlıyor. İGEME Ceo'su Murat Işık Türkiye'de faaliyet gösteren firmaların kurumsallaşma, markalaşma ve ihracat yapabilme durumlarını göz önüne alarak 6 yeni mesleğin oluştuğunu söyledi. Işık, Türkiye'nin günümüz ve gelecek ekonomisinin büyümesi ve gelişmesinde bu 6 mesleğin stratejik öneme sahip olduğunu da ifade etti.
info@karadenizekonomi.com / 2.08.2021
Işık; “2023 ihracat hedefine ulaşmamız zor”
Türkiye’de üretilen her türlü ürünün yurtdışına satılması bu satışın da mümkün olduğu en değerli bedelle yapılmasını için uğraştıklarını ifade eden Murat Işık; “İGEME olarak bizler ihracat yer, ihracat içer, ihracat uyuruz. Bizler rüyamızda bile ihracat görürüz. İşimiz ihracat geliştirmek. Bu konuda hem ürünün Türkiye’deki serbest dolaşımıyla ilgili doğrulukları çözmek hem de yeni pazarlar bulmaktır. Bu anlamda Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu çözümleri üretmek konusunda çalışıyoruz. Bütün işimiz, odağımız bu. Bizler 500 milyar dolar ihracat hedefini gören ve bu hedef için çalışan bir ekibiz. Misyonumuz Türkiye’deki bütün ürünlerin hak ettiği değerde satılmasıdır. İşimiz ihracat gücümüz Türkiye sloganıyla yola çıktık. 2023 yılındaki 500 milyar dolarlık hedefe ulaşmamız zor. Covid’in ve dünyadaki ekonomik daralma hareketinin rolü var. Son 1,5 yıldaki pandemi döneminde ihracatımız artış gösteriyor, bu ay itibariyle 200 milyar doları geçtik. Ulaşım ve konteyner sıkıntıları gibi problemlere rağmen ihracat yapmaya devam ediyoruz. Bu hedefe 2030 yılına kadar ulaşmış olacağız” dedi.
“Bugünü ve geleceği bu 6 meslek kurtaracak”
Başarılı ve sürdürülebilir bir işletme için ihracat ve kurumsallaşmadaki sorunların çözülmesi gerektiğini söyleyen Işık; “KOBİ’lerin bir KOBİ danışmanına ihtiyacı var. Devlet’te bu eksikliği görerek böyle bir mesleği icat etti. Bu mesleğimiz Kobi Danışmanlığı ve Rehberliği. Uluslararası ticarette büyümemiz gerekiyor. İhracatımız olmazsa olmaz. Kurumsallaşma ve ihracatı organize ettiğimizde bir döngü başlıyor. Bu döngü kurumsallaşma, markalaşma ve büyüme döngüsüdür. Yerel düşünüp global hareket etmemiz gerekiyor. Trabzon’daki müteahhitler Cezayir’de inşaat yapıyor, Ordu’da yapılan ahşap evlerin müşterileri Almanya’dan geliyor. Bunlar dövizle yapılan işler. Devlet desteklerini almak ve işi geliştirmek gibi bir meslek kolu ortaya çıkıyor. İŞKUR, KOSGEB, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, TURQUALITY, Marka Destek Kurumu gibi 300-350 tane teşvik var. İşlerin takibi ve uzmanlığı ile birlikte işyerlerinin büyüme çerçevesinde yeni meslek gruplarını istidam etmesi gerekecek. İhracatta müşteri bulacak, ticari istihbarat yapacak bir personel oluşması gerekiyor. Bu meslekte İhracat ve Ticaret Mühendisliği. Bugün KOBİ’lerin yüzde 90’ı batık durumda. Çünkü rasyonel çalışmıyorlar. İş Geliştirme Teşvik ve Hibe Koçluğu. Firmada KOBİ Uzmanı ve İhracat Uzmanı çalıştırmaya başladığınızda bu yürüyen sürecin devlet desteklerini almak barter sistemleriyle, uluslararası pazarlamayla içerde yapacağız networkler ile bu fonksiyonel çalışmaları yürütecek birine ihtiyacınız olacak. Artık dijital pazarlama, dijital reklam, sosyal medya pazarlama ve markalaşma için internetin kullanılması olmadan bu işler yürümüyor. Bu yüzden Dijital Pazarlama ve Reklam Mühendisine ihtiyacımız var. Dünya artık e-ticarete yöneldi. Firmaların burada da yer alamsı gerekiyor. Bu işleride e-ihracat ve e-ticareti bilenler yapacak. Bu durum sadece internete ürün koymak gibi gösteriliyor ama öyle bir şey asla değil. Sürecin tüm detaylarını çalışmazsanız sonuç alamazsınız. Bunun içinde E-ticaret ve E-ihracat Girişim Koçu mesleği ortaya çıkıyor. Son mesleğimiz ise son yıllarda oldukça revaçta olan Sağlık turizmi ile alakalı. Bu alanda da yurt dışından hasta getirip, burada tedavisini yapıp onları sağlığına kavuşturan ülke olmak, dünyanın sağlık ülkesi olmak, dünyanın hastanesi olmak gibi Türkiye’nin önünde mükemmel bir potansiyel var. Burada hastanelerin ve sağlık kuruluşların bu süreci yönetebilecek nitelikli insanlara ihtiyacı var. Bunun içinde Sağlık Turizmi Uzmanlığı mesleğini geliştirdik. Biz bu meslekleri çeşitli programlar halinde çalışıyorduk, hoca ve arkadaşlarımızın katkılarıyla uluslararasındaki örnekleriyle ve gerçek anlamda kaç kişiye ihtiyaç var sayısını çıkartarak bu meslekleri Eylül ayından itibaren hem üniversite düzeyinde hem de akademik düzeyde bu personelleri yetiştirmeye başlayacağız” şeklinde konuştu.
6 meslek grubunda hedef 1 milyon istihdam
Yeni meslek gruplarının önünü açık olduğunu ifade eden Işık; “Bugün saydığımız 6 meslek grubundaki yetişmiş personelin 1 milyonu garanti iş bulur. Türkiye’deki 120 bin ihracatçı bizim yetiştirdiğimiz 240 bin insanı alamaya hazır. 600 bin üretici işletmemiz var. Bunların 400 bini ihracat dönüşümüne hazır. Bunun yanında 100 bin e-ihracatçımız hazır. Bu meslekler birbirlerini tamamlayan mesleklerdir. Bizim ilk adımda hedefimiz 500 bin istihdam ve bu sayı çok iyimser bir sayı” dedi. Karadeniz Bölgesi hakkında da görüşlerini ileten Işık; “Karadeniz Bölgesi’nde çıkmış insanalar şu anda ülkeyi yönetiyorlar. Bugün iktidarı, muhalefeti, ekonomiyi, inşaatı, yapı sektörünü ve ticaretin büyük bölümünü Karadenizliler yönetiyor. Bundan memnunuz. Temel sorun şu; ülkede ve şehirde üretip, o şehri markalaştırmaya yönelik planlara ihtiyacımız var. Karadeniz’de sağlık sektörü, yapı-inşaat sektörü iyi durumda. Asıl sorun bölge ya da il sorunu değil Türkiye’nin işlerine yoğunlaşma sorunlarıdır. Bakış açımızı değiştirmemiz gerekiyor. İhracat görev olarak ele alınması gereken bir konu.” İfadelerini kullandı. (ÖZEL HABER- HALİL YILMAZER)