Karadeniz’de Eko Turizm Hazırlığı
Karadeniz Turistik İşletmeciler Derneği (KATİD) Başkanı Murat Toktaş, Bölgede turizm potansiyelinin büyümesi gerektiğine işaret ederek ,’’Karadeniz Bölgesi’nde Dünya’da az rastlanan zenginlikler mevcut, doğru pazarlama tekniği ile bölgenin turizmi daha çok gelişebilir’’ dedi.
info@karadenizekonomi.com / 25.04.2022
Turizm haftası dolayısıyla Karadeniz Ekonomi’de editör Yaren Kaya’nın programına konuk olan KATİD ve Türkiye Otelciler Federasyonu YKÜ Toktaş, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın 2023 hedefleri içerisinde Karadeniz Bölgesi Eko turizmle ilgili önemli çalışmalar yürüttüklerini söyledi.
Başkan Toktaş, pandemi dönemiyle yaşam tarzlarının değişmesi sonucu, Eko turizmi bu seneki gündem maddelerine aldıklarını aktararak, şunları kaydetti:
İnsanlar tatil yapmak için bungalovlar ve etrafında küçük bahçeleri olan otelleri tercih ediyor. Karadeniz Bölge turizmi, Eko turizme en uygun bölgelerden biri. Doğru pazarlama tekniğiyle Eko turizm Karadeniz Bölgesi’ni ön plana çıkartacak. Eko turizmin sürdürülebilir olması oldukça önemli. Yerel halkın olmadığı bir Eko turizm yapmak mümkün değil. Pandemi öncesi dönemde bizler farklı ortamlarda sosyalleşmeyi, aktivitelere katılmayı fırsat olarak görüyorduk. Ancak pandemiyle birlikte kalabalık ortamlardan uzak kalabileceğimiz doğayla iç içe olabileceğimiz ortamlar tercih etmeye başladık. Bu da peşinde değişimi getirdi. Turizme erken açılan bölgelerimiz hariç, ülkemiz doğal güzelliklerini bakir olarak koruyor. Bu da eko turizm anlamında bize avantaj sağlıyor ülke ve bölge olarak. Dünyanın az rastlanan zenginlikleri ülkemiz ve bölgemizde mevcut. Özellikle Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın 2023 hedefleri içerisinde Karadeniz Bölgesi eko turizmle ilgili önemli çalışmalar yer alıyor.
Turizm’de Arap Turist Beklentisi
Ramazan bayramında ciddi bir turizm hareketliliğinin beklendiğine dikkat çeken Toktaş; “Bizim bayramlarımız 10-15 yıldır hareketli geçiyor. Bu bayram da mayısa denk geliyor. Tatil tercihleri şuanda kültür turları ağırlıklı gidiyor. Doğu Karadeniz, körfez pazarından yoğun bir şekilde beslenen bir bölge. Cumhurbaşkanımızın yaptığı Birleşik Arap Emirlikleri ziyareti sonrası bölgemizde bir Arap turist hareketliliği bekleniyor. Rezervasyon akışı da gelmeye başladı. Mayıs ortalarından itibaren Suudi Arabistan pazarı da açılacaktır” şeklinde konuştu.
Turizm’de İş birliği Yapılmalı
Karadeniz Bölgesinde iller arasındaki turizm iş birliğinin yeterli olmadığına dikkat çeken Başkan Toktaş; “2010 yılından itibaren üzerinde durduğumuz konu destinasyon yönetimi. Birlikte ortak hareket etme kültürünü de getiriyor destinasyon. Çünkü biz Karadeniz’de Antalya, İzmir ya da Kapadokya da olduğu gibi günlerce bölgede misafiri tutmak çok zor. O yüzden Doğu Karadeniz, Orta Karadeniz ve Batı Karadeniz illeri kendi içinde ortak hareket etmeli. İstanbul’dan kalkan biri Ordu’ya Giresun’a, Rize’ye beş günlüğüne gelmez. O yüzden bizim ortak pazarlama yapıp paket satın almalarını sağlamamız gerekir. Biz ürünü hazırlamadan pazara çıkarıyoruz” diyerek konuştu.
‘’Savaş’ın etkilerini hissedeceğiz’’
Rusya Ukrayna savaşının Karadeniz bölge turizmine çok fazla artı ve eksisi olmayacağını söyleyen Toktaş, “Bu sene Rusya ve Ukrayna’dan yaklaşık olarak 8,5 milyon turist hedefimiz vardı. Bu da ulaşılabilir bir hedefti. Lakin savaş olması ve uzun sürüyor olması Ukrayna’yı kaybettiğimizi gösteriyor. Rusya’dan da hem bizim hem de diğer ülkelere turist gideceğini sanmıyorum ancak belki 2- 2.5 milyon kadar turist olur. Savaşın gidişatı ve yaptırımlar da etkili olacaktır. Bizim ülkemizde en çok Akdeniz ve Ege etkilenecektir. Turizm gelirlerinde ciddi bir eksilme görünüyor o pazarlarla ilgili’’ şeklinde konuştu. Son olarak engelsiz turizminin yetersizliğine de değinen KATİD Başkanı Murat Toktaş; “Bu konudaki eksik çok fazla. Samsun’da 10 yıl önce bununla ilgili bir çalışma yapıldı. Samsun çıkışında engelli vatandaşlarımızın havuzu, denizi kullanabilecekleri bir alanımız var. Bununla ilgili çalışmaların daha fazla olması lazım. Türkiye ve dünya nüfusuna baktığımızda ciddi oranda engelli insan nüfusu var ve hepimiz de birer adayız. Bizim bu konuda bir fark yaratmamız bize avantaj yaratacaktır” diye kaydetti.
YAREN KAYA
KARADENİZ EKONOMİ